D29 - 317 Linia  Żmigród - Wąsosz
Koncesję na budowę tej linii otrzymało w 1883 roku Towarzystwo Kolei Górnośląskiej. Linia została oddana do użytku 15 września 1886 roku. Jej zaplecze techniczne (m. in. dwustanowiskowa parowozownia) znajdowało się w Wąsosz. Wkrótce Towarzystwo, a z nim i ta linia, zostało upaństwowione. W momencie otwarcia linii kursowały tu 3 pary pociągów pasażerskich na dobę. Zamknięta całkowicie dla ruch w 1960 roku, a rozebrana w 1975 roku. Pozostawiono 3,5 km odcinek toru doprowadzającego od stacji w Żmigrodzie do Węglewa - Bychowa gdzie zbudowano w 1990 roku blisko 8 km pętlę do badań wytrzymałościowych taboru kolejowego.
Daty otwarcia linii lub odcinków 15.09.1886
     Zmiana ilości torów Jeden
     Elektryfikacja Brak
     Ruch osobowy Do 31.12.1960
     Ruch towarowy Do 31.12.1960
     Zamknięcie lub likwidacja Linia rozebrana 09.04.1975 roku.
     Dodatkowe informacje W okolicach miejscowości Węglewo jest tor doświadczalny taboru kolejowego.
Plan linii Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Dawne Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Żmigród Trachenberg 0,00 0,000 90 Żd St 2 29.10.1856     1980 2014  
Węglewo Meilershof --- 3,270 89   Po/-   15.09.1886 L - 1937   1945     *1
Barkówko Klein Bargen, Barkówek 6,10 6,050 90   St/Poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Barkowo Rogosawe, Bargen 8,44 8,441 88   St/Poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Bieławy Wielkie Tschepline, Ulmenau, Czapłina 11,19 11,192 90   St 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Bieławy Pakuswitz, Ristenau, Białwy 14,98 14,982 93   St/Poł,m 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Kamień Górowski Camin, Kamin, Chomina 18,83 18,837 95   St/Poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Płoski Plaskau. Płock nad Baryczą 21,28 21,287 96   Po   15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Wąsosz Herrnstadt 24,52 24,527 86 Ws St 3 15.09.1886 L - 2005     1970    
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa   (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)

 

*1   Na mapach  niemieckich 1:25000  z 1943 roku jest tam przystanek (Hp)- nie występował w rozkładzie jazdy w 1944 roku.  
        Obecnie jest tam tor doświadczalny taboru kolejowego.
 
Więcej o linii można przeczytać tutaj:
Michał Jerczyński, współpraca: Ryszard Boduszek; "Wąsosz", [w:] Świat Kolei 6/2001, str. 30–31.
 
Żmigród  (Trachenberg)
Stacja  2 klasy usytuowana na 0,000  km linii Żmigród - Wąsosz oraz 47,151 km linii Wrocław - Poznań  położona na wysokości 90m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, magazyn, wc, wieże wodną, budynki gospodarcze i mieszkalne pracowników, 2 nastawnie "Zd" i "Żd1", 3 perony, bocznicę boczno-czołową, wagę wagonową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 5 towarowych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów.
 
Węglewo  (Meilershof)
Przystanek usytuowany na 3,270 km linii Żmigród - Wąsosz  położony na wysokości 89m npm.
Był tam peron i wiata.
 
Barkówko  (Klein Bargen, Barkówek)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 6,050  km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 90m npm.
Był tam budynek dworca, wc, budynek gospodarczy, peron i mały plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Barkowo  (Rogosawe, Bargen)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 8,441  km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 88m npm.
Był tam budynek dworca, wc, budynek gospodarczy, peron i  plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Bieławy Wielkie  (Tschepline, Ulmenau, Czapłina)
Stacja  4 klasy usytuowana na 11,192 km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 90m npm.
Stacja miała budynek dworca z magazynem, budynek gospodarczy wraz z wc, 2 perony i plac ładunkowy.
Wg. wykazu niemieckiego była tam też rampa boczno-czołowa.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, 1 odstawczy, 3 ładunkowe.
 
Bieławy  (Pakuswitz, Ristenau, Białwy)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 14,982 km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 93m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem, wc, budynek gospodarczy, 2 perony, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.  Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Kamień Górowski  (Camin, Kamin, Chomina)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 18,837 km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 95m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy, oraz rampę boczno-czołową.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Płoski  (Plaskau. Płock nad Baryczą)
Przystanek usytuowany na 21,287 km linii Żmigród - Wąsosz  położony na wysokości 96m npm.
Był tam budynek dworca i peron.
 
Wąsosz  (Herrnstadt)
Stacja  3 klasy usytuowana na 24,527  km linii Żmigród - Wąsosz oraz 52,346 km linii Kobylin - Legnica Płn. położona na wysokości 86m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i nastawnią "Ws", nastawnią "Ws1",  wc, budynki gospodarcze, techniczne i mieszkalne dla pracowników, dwu-stanowiskową lokomotywownię, wieże wodną, rampę boczną i boczno-czołową, wagę wagonową i wozową, skrajnik i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 7 bocznych w tym 2 ładunkowe.