D29 - 316 Linia  Rudna Gwizdanów - Polkowice
Prywatna kolejka normalnotorowa (Kleinbahn) spółki Kolejka Polkowicko - Rudnowska, o długości 17,6 km, otwarta 13 kwietnia 1900 r. Kolejkę zbudowało berlińskie Zjednoczone Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i Obsługi Ruchu (Vereinigte Eisenbahnbau - und Betriebsgesselschaft).W 1911 roku kursowały 3 pary pociągów, a stacją z zapleczem technicznym były Polkowice.  Spółka posiadała: 2 parowozy, 5 wagonów osobowych, 2 bagażowe. Linia prowadzona po płaskim terenie - maksymalne nachylenie toru wynosiło 20 promili. W 1911 roku spółka zatrudniała 12 osób i miała 2  wagony pocztowo-bagażowe i 18 towarowych. Pociągi składały się z wagonu bagażowego,1-2 osobowych i2-3 towarowe. W 1944 r. linią kursowały 2 pary pociągów na dobę. Linię rozebrano około 1973 roku wraz z budową zbiornika osadów.
Daty otwarcia linii lub odcinków 15.04.1900
     Zmiana ilości torów Jeden
     Elektryfikacja Brak
     Ruch osobowy Do 1969
     Ruch towarowy Do 1971
     Zamknięcie lub likwidacja Rozebrana około 1973 roku.
     Dodatkowe informacje  
Plan linii Profil linii

Nazwy

Km. Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Rudna Gwizdanów Raudten Queissen, Gwizdanów 0,000 0,000 103 RG St 2 09.01.1871     1954 2007  
Rudna Przystanek Raudten  Haltepunkt, Rudna 2,465 2,465 110   Po   15.04.1900 L - 1973     1948    
Kalinówka Polsch, Połuch 5,378 5,378 115   Po   15.04.1900 L - 1973     1948    
Barszów Barschau 8,204 8,204 133   Po   15.04.1900 L - 1973     1948    
Komorniki Głog. Tarnau Kummernick, Eichbach, Tarnawa 11,060 11,060 120   Poł   15.04.1900 L - 1973     1948    
Trzebcz  (boczn.wyrobiska) Trebitsch, Rodetal, 16,39       Bsz                
Polkowice Polkwitz, Heerwegen, Komorniki 17,600 17,600 185   St 4 15.04.1900 L - 1973     1956    
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa  (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
 
Więcej o linii można przeczytać tutaj:
Świat Kolei 10/2002 str. 27 "Polkowice - Rudna"
Rudna Gwizdanów  (Raudten Queissen, Gwizdanów)
Stacja  2 klasy usytuowana na 0,000 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice, 77,651 km linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł, 39,065 km linii Legnica - Rudna Gwizdanów  położona na wysokości 103 m npm.
Na stacji jest budynek dworca, magazyn, wc, budynek gospodarczy, budynek mieszkalny pracowników, parowozownia wachlarzowa, wieża wodna,
2 perony, rampa boczno-czołowa, 2 nastawnie "RG" i "RG1", 3 semafory wjazdowe i 10 wyjazdowych.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 5 głównych dodatkowych, 1 oblotowy dla loka, 1 postojowy składów, 4 boczne towarowe i odstawcze oraz trakcyjne.
 
Rudna Przystanek  (Raudten Haltepunkt, Rudna)
Przystanek osobowy usytuowany na 2,465  km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice położony na wysokości 110m npm.
Był tam nieduży peron.
 
Kalinówka  (Polsch, Połuch)
Przystanek osobowy  usytuowany na 5,378 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice położony na wysokości 115 m npm.
Był tam peron, wiata peronowa i tor ładunkowy.
 
Barszów  (Barschau)
Przystanek osobowy  usytuowany na 8,204 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice położony na wysokości 133 m npm.
Był tam peron, wiata peronowa i tor ładunkowy.
 
Komorniki Głog.  (Tarnau Kummernick, Eichbach, Tarnawa)
Przystanek osobowy z ładownią usytuowany na 11,060 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice położony na wysokości 120 m npm.
Był tam budynek dworca, wc, peron, droga ładunkowa. Przystanek miał tor główny zasadniczy i ładunkowy.
 
Trzebcz  (Trebitsch, Rodetal)
Bocznica wyrobiska usytuowana na 16,39 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice
 
Polkowice  (Polkwitz, Heerwegen, Komorniki)
Stacja  4 klasy usytuowana na 17,600 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice położona na wysokości 185 m npm.
Stacja miała budynek dworca z magazynem, wc, budynek gospodarczy, parowozownię, wieże wodną, peron i plac ładunkowy.
Była tam też rampa boczno-czołowa i waga wagonowa do 30T.
Układ torowy to: Tor główny zasadniczy przy peronie, tor oblotowy loków, tor ładunkowy, tor do parowozowni i dwutorowa bocznica.