D29 - 282 Linia  Miłkowice - Jasień
Odcinek Miłkowice - Jasień jako część Lini Dolnośląsko-Marchijskiej
27 listopada 1843 roku Towarzystwo Budowy Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej uzyskało koncesje na budowę linii z Wrocławia do Frankfurtu nad Odrą
wraz z odgałęzieniem z Węglińca do Görlitz i Drezna. Ostatecznie postanowiono że linia przejdzie przez Legnicę, Chojnów, Bolesławiec aż do Węglińca.
 Tam jedno odgałęzienie pójdzie  przez Göglitz do Drezna, a drugie przez Żary, Lubsko, Gubin do Frankfurtu gdzie było już połączenie z Berlinem.
Odcinek Miłkowice - Bolesławiec oddano 01.10.1845 roku a Bolesławiec - Jasień 01.09.1846 roku.
Linia główna wybudowana jako jedno torowa z podtorzem na drugi tor zaczynała się we Wrocławiu na dworcu -Marchijskim wybudowany specjalnie dla tej linii. Około 1860 roku położono drugi tor. Na trasie linii usytuowano 13 stacji (Miłkowice, Chojnów, Okmiany, Tomaszów Bolesł., Bolesławiec, Zebrzydowa, Węgliniec, Ruszów, Iłowa Żagańska, Jankowa Żagańska, Żary Kunice, Żary, Sieniawa Żarska, Lipsk Żarski), 5 przystanków (Osetnica, Zagajnik, Stary Węgliniec, Jagodzin, Konin Żagański a po 1950 roku Okrąglica), 4 posterunki odstępowe (Dobroszów, Kraśnik Górny, Dobra, Brzeźnik). Na odcinku z Żar do Jasienia zamknięto ruch pociągów w 1992 roku i szybko rozebrano tor pomiędzy Żarami, a Sieniawą Żarską. W 2000 r. rozebrano fizycznie odcinek pomiędzy Sieniawą Żarską, a Jasieniem. Na odcinku z Żar do Węglińca zamknięto ruch osobowy w październiku 2002 r. i ponownie go reaktywowano w grudniu 2006 r. W latach 2009-12 odcinek Miłkowice - Węgliniec zmodernizowano i przystosowano do szybkości 160 km/h.
     Daty otwarcia linii lub odcinków  Miłkowice - Bolesławiec 01.10.1845, Bolesławiec - Jasień 01.09.1846
     Zmiana ilości torów  Dwa. Po 08.07.1945 roku na odcinku Węgliniec - Jasień Rosjanie zdemontowali jeden tor.
     Elektryfikacja  Miłkowice - Węgliniec 21.12.1985
     Ruch osobowy  Sieniawa Żarska - Jasień do 1992 roku.
     Ruch towarowy Czynny
     Zamknięcie lub likwidacja  Odcinek Sieniawa Żarska - Jasień zlikwidowano w 1997 roku.
Plan linii Plan linii Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Miłkowice Amsdorf, Jaranów 285,71 0,000 126 Mi St 1 01.10.1845     1984 2009  
Dobroszów Doberschau 280,88 4,81 135   Pe   ok.1845 ok. 1990          
Chojnów Haynau, Gajewicko 276,72 8,991 150 Ch St 2 01.10.1845     1987 2008  
Osetnica Steinsdorf, Kamieniec nad Deszną 270,19 15,503 180   Poł/po   01.10.1845   1957 1994 1010  
Okmiany Kaiserswaldau 265,17 20,544 183 Ok St 3 01.10.1845     1989 2009  
Tomaszów Bolesławiecki  Thomaswaldau, Tomin 258,02 27,730 186 TB St/Po 3 01.10.1845     1994 2009  
Kraśnik Górny Schönfeld 254,34 --- 187   Pe   ok.1845 ok.1945          
Bolesławiec  Bunzlau, Bolesławice 249,68 36,048 194 Bc St 2 01.10.1845     1998 2009  
Dobra Dobrau 245,63 --- 204   Pe   ok.1845 ok.1945          
Brzeźnik Biała Góra Herschelswaldau 241,12 --- 200   Pe   ok.1845 ok.1945         *1
Zebrzydowa Siegersdorf, Zabłocie 236,66 49,073 189 Zb St 2 01.09.1846     1980 2010  
Zagajnik Haidewaldau, Goleck 229,96 55,780 191   Po   01.09.1846       2009  
Węgliniec Kohlfurt, Kawałsk 224,22 61,501 187 Wg St 1 01.09.1846     1989 2010  
Stary Węgliniec Kohlfurt Dorf, Alt Kohlfurt, Kaławsk Stary 221,27 64,489 180   Po   01.09.1846   1943 1948    
Jagodzin Neuhammer, Kuźnica Nowa 215,60 70,200 167   Po,bsz   01.09.1846   1943   2007 *2
Ruszów Rauscha 210,45 75,313 150 Rw St 2 01.09.1846     1980 2008  
Okrąglica ----------- --- 79,362 142   -/Po   Po 1950       2010  
Iłowa Żagańska Halbau, Iłowa 199,18 86,598 124 St/Poł 3 01.09.1846   1947   2009 *3
Konin Żagański Kunau, Kunowa, Klinowa 194,33 91,448 129   Po   01.09.1846   1945   2007  
Jankowa Żagańska Hansdorf, Łukowice 191,83 93,952 141 JZ St 2 01.09.1846   1942 1950 2009  
Żary Kunice Kunzendorf, Kunice Żarowskie 188,12 97,032 139 St/Poł 3 01.09.1846   1945 1955 2009  
Żary Sorau, Żarów, Żary k. Żagania 183,39 102,407 155 Ża St 1 01.09.1846   1899 1944 1998  
Sieniawa Żarska Schnöwalde, 178,12 107,687 153 St/po,podg 3 01.09.1846     1945 1955 2001  
Lipsk Żarski Liebsgen, Lipsk nad Lubuszą 169,62 116,170 126   St/Poł 4 01.09.1846 Z- 01.1992   1945 1956    
Jasień Gassen 162,43 123,370 99 Jn St/Poł 2 01.09.1846     1945 1984    
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa  (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
 
*1 Posterunek odstępowy jednocześnie ładownia. Dochodziła tam wąskotorówka z pobliskiej cegielni w Brzeźniku.
*2  Bocznica Tartaku
*3  Za przystankiem jest bocznica szlakowa do huty szkła.
Miłkowice   (Amsdorf, Jaranów)
Stacja 1 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 74,572 ( 255,02) km linii Wrocław Muchobór - Guben i 0,000 (255,02) km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 126 m npm. Budynek stacji położony między peronami. Duża  stacja rozrządowa dla towarówek od Wrocławia, Kamieńca, Węglińca i Żagania z pominięciem stacji Legnica.
Na stacji był budynek dworca, wc, magazyn towarowy, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i 4 perony.
W części towarowej były 2 nastawnie, warsztaty remontowe wagonów, parowozownia i budynki obsługi. Po wycofaniu parowozów zlikwidowano parowozownię, a w latach 2005 - 2012 większość torów rozrządowych zlikwidowano pozostawiając tylko grupę torów przyjazdowo-odjazdowych.
 
Dobroszów   (Doberschau)
Posterunek odstępowy usytuowany na 4,81 km linii położony na wysokości 126m npm.
Około 1945 roku zlikwidowany.
 
Chojnów  (Haynau, Gajewicko)
Stacja 2 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 8,991 km linii Miłkowice - Jasień i 21,343 km linii Złotoryja - Rokitki położona na wysokości 150 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, magazyn towarowy, wc, zabudowania gospodarcze, 2 nastawnie Ch i Ch1, 2 perony z przejściem podziemnym, rampę boczno-czołową, rampę boczną, wagę wozową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 10 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do słodowni i cukrowni.
W latach 2008-9 stację zmodernizowano. Przebudowano perony i tory główne. Zlikwidowano jedną nastawnię i kilka torów bocznych oraz bocznice.
Odcięto też od stacji tory szlakowe linii do Złotoryi i Rokitek.
 
Osetnica   (Steinsdorf, Kamieniec nad Deszną)
Przystanek z ładownią oddany 01.10.1845 roku usytuowany na 15,503 km linii Miłkowice - Jasień  położony na wysokości 180 m npm.
Przystanek posiadał nieduży budynek dworca,2 perony i plac ładunkowy.

Okmiany   (Kaiserswaldau)
Stacja 3 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 20,544 km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 183 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem towarowym, wc, zabudowania gospodarcze,  nastawię Ok,  2 perony,  rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Od stacji odchodziła bocznica do ładowni piachu szklarskiego.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2główne dodatkowe jako mijanki, jeden tor odstawczy i jeden ładunkowy.
Prawdopodobnie był też tor pod magazyn towarowy.

Tomaszów Bolesławiecki   (Thomaswaldau, Tomin)
Stacja 3 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 27,730 km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 186 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem i nastawnią TB, nastawnię wykonawcza TB1, wc, zabudowania gospodarcze,  2 perony,  rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Od stacji odchodziła bocznica na lotnisko sowieckie w Krzywej. W latach 2009-10 wszystkie tory dodatkowe wycięto a stację zdegradowano do przystanku.
 
Kraśnik Górny   (Schönfeld)
Posterunek odstępowy usytuowany na (254,34) km linii położony na wysokości 187m npm.
Około 1945 roku zlikwidowany.

Bolesławiec   (Bunzlau, Bolesławice)
Stacja 2 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 36,048 km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 194 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca , nastawnię Bc, Bc1, Bc2, wc, zabudowania gospodarcze,  2 perony,  rampę boczno-czołową, wagę wagonową, suwnicę towarową  i 2 place ładunkowe. Był także krótki trzeci peron dla łącznicy od linii do Modłej.
Od stacji odchodziło kilka bocznic usytuowanych w mieście oraz bocznica do zakładów chemicznych Wizów. W latach 2009-10 częściowo przebudowano układ torowy oraz perony w ramach modernizacji linii, a także wybudowano CLS do nadzoru ruchu na odcinku Legnica - Węgliniec.
 
Dobra  (Dobrau)
Posterunek odstępowy usytuowany na (245,63) km linii położony na wysokości 204m npm.
Około 1945 roku zlikwidowany.
 
Brzeźnik Biała Góra   (Herschelswaldau)
Posterunek odstępowy usytuowany na (241,12) km linii położony na wysokości 200m npm.
Około 1945 roku zlikwidowany.

Zebrzydowa   (Siegersdorf, Zabłocie)
Stacja węzłowa 2 kl.  usytuowana na (28,41) 61,030 km linii Jelenia Góra – Żagań oraz (236,7) 49,073 km linii Miłkowice – Jasień położona na wysokości 189 m npm.
Oddana do użytku 01.09.1846 roku. Stacja posiadała budynek dworca, magazyn towarowy, budynek gospodarczy, wc, wieża wodna, nastawnia dysponująca Zb i wykonawcza Zb1, parowozownia z obrotnicą, rampa boczno-czołowa, 3żurawie wodne, plac ładunkowy, wagę wagonową i skrajnik.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 10 bocznych i ładunkowych.  Od stacji odchodziła bocznica do cegielni. W latach 2009 – 10 stację zmodernizowano przebudowując perony i układ torowy, oraz zlikwidowano nastawnię wykonawcza.
 
Zagajnik   (Haidewaldau, Goleck)
Przystanek  oddany 01.09.1846 roku usytuowany na 55,780 km linii Miłkowice - Jasień  położony na wysokości 191 m npm.
Przystanek posiadał nieduży budynek dworca, wc i 2 perony.
 
Węgliniec   (Kohlfurt, Kaławsk)
Stacja 1 klasy wybudowana 01.09.1846 roku usytuowana na 61,501 km linii Miłkowice - Jasień , 21,059 km linii Lubań Śl. - Węgliniec oraz jako stacja początkowa linii Węgliniec - Horka, Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Czerwona Woda położona na wysokości 183 m npm.
Jest tam budynek dworca położony między peronami, magazyn, 6 nastawni ( obecnie jest 1 centralna), 6 peronów (było 8), lokomotywownia, wieża wodna, hala przeładunkowa, rampa boczno-czołowa, i place ładunkowe oraz magazyn celny. Przez pewien czas był tam także magazyn owoców cytrusowych. Układ torowy to: południowa grupa torów towarowych, a za nią grupa torów ładunkowych wraz z placami ładunkowymi, północna grupa torów towarowych, a za nią grupa torów rozrządowych, grupa torów odstawczych składów osobowych, grupa trakcyjna przy lokomotywowni, tory przy peronach. Stacja obsługiwała bocznicę kopalni w Zielonce oraz bocznice składu węgla,  magazynów Propan i składów przy wylocie na Zgorzelec.

Stary Węgliniec   (Kohlfurt Dorf, Alt Kohlfurt, Kaławsk Stary)
Przystanek  oddany 01.09.1846 roku usytuowany na 64,489 km linii Miłkowice - Jasień  położony na wysokości 180 m npm.
Przystanek posiadał nieduży budynek dworca, wc i 2 perony. Po 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano.

Jagodzin   (Neuhammer, Kuźnica Nowa)
Przystanek  oddany 01.09.1846 roku usytuowany na 70,200 km linii Miłkowice - Jasień  położony na wysokości 167 m npm.
Przystanek posiadał nieduży budynek dworca i 2 perony. Po 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano.
Od stacji odchodziła bocznica do tartaku.

Ruszów   (Rauscha)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 75,313 km linii Miłkowice - Jasień oraz początkowa linii Ruszów - Gozdnica położona na wysokości 150 m npm.
Na stacje jest budynek dworca, wc, budynek gospodarczy i mieszkalny. Rampa boczno-czołowa, nastawnia Rw, 3 perony i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 3 boczne ładunkowe.


Okrąglica   (...)
Przystanek  uruchomiony po 1950 roku usytuowany na 79,362 km linii Miłkowice - Jasień  położony na wysokości 142 m npm.
Przystanek posiadał nieduży budynek dworca i peron.

Iłowa Żagańska   (Halbau, Iłowa)
Stacja 2 kl. oddana 01.09.1846 roku usytuowana na 86,598 km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 124 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca , nastawnię , wc, magazyn, wieżę wodną, zabudowania gospodarcze,  2 perony,  rampę boczno-czołową, i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, jeden odstawczy i jeden ładunkowy. Około 2008 roku zdegradowana do przystanku z ładownią.

Konin Żagański   (Kunau, Klinowa )
Przystanek ajencyjny oddany 01.09.1846 roku usytuowany na 91,448 km linii Miłkowice - Jasień  położony na wysokości 129 m npm.
Przystanek posiadał  budynek dworca, wc, budynek gospodarczy i 2 perony. Po 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano.

Jankowa Żagańska   (Hansdorf, Łukowice)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 93,952 km linii Miłkowice - Jasień oraz początkowa linii Jankowa Żgańska - Żagań i
 Jankowa Żagańska - Sanice położona na wysokości 141 m npm.
Na stacje jest budynek dworca, wc, budynek gospodarczy oraz poczta usytuowane między peronami. Rampa boczno-czołowa,  magazyn towarowy, nastawnia JZ, JZ1,
5 peronów, 2  place ładunkowe, wagę wagonową, skrajnik i dźwig  towarowy. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy , 2 odstawcze i 2 ładunkowe.

Żary Kunice   (Kunzendorf, Kunice Żarowskie)
Stacja 3 kl. usytuowana na 97,032 km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 139 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem i nastawnią , zabudowania gospodarcze, wc, 2 perony skrajnik i plac ładunkowy.
Od stacji odchodzi bocznica do huty szkła.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i główny dodatkowy, 2 odstawcze i ładunkowy.
Około 2008 roku zdegradowana do przystanku z ładownią,

Żary   (Sorau, Żarów, Żarów k. Żagania)
Stacja węzłowa 1 kl. usytuowana na 102,407 km linii Miłkowice - Jasień, 353,37 km linii Łódź Kaliska - Forst
oraz 53,326 km linii Zielona Góra - Żary położona na wysokości 155 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca między peronami, 4 nastawnie: ŻA, ŻA1, ŻA2, ŻA3, magazyn towarowy, 2 lokomotywownie 4 perony i 2 grupy torów. Jedna z kierunku Żagania a druga z kierunku Jankowej Żag. Każda grupa torów posiadała rampy, place ładunkowe i po 1 lokomotywowni.

Sieniawa Żarska   (Schönwalde)
Stacja 3 kl. usytuowana na 107,687 km linii Miłkowice - Jasień i 358,65 km linii Łódź Kaliska - Forst  położona na wysokości 153 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią , wc, magazyn z rampą, plac ładunkowy i 4 perony. Od stacji odchodziła bocznica do zakładu.
Oprócz 4 torów głównych zasadniczych stacja miała tor ładunkowy. Po 1945 roku zaczęto likwidować części linii a wraz z tym i tory główne aż do momentu kiedy ze stacji zrobiono przystanek z posterunkiem odgałęźnym.
Lipsk Żarski   (Liebsgen, Lipsk nad Lubuszą)
Stacja 4 kl. oddana 01.09.1846 roku usytuowana na 116,170 km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 126 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 odstawczy i 2 ładunkowe. W latach 1992-2000 zamknięta.
Jasień   (Gassen)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 123,370 km linii Miłkowice - Jasień i 167,163km linii Wrocław Muchobór - Guben położona na wysokości 99 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią dysponującą Jn umieszczonym między peronami, wc, budynki służbowe i gospodarcze, magazyn towarowy, 2 nastawnie wykonawcze Jn1, Jn2, 4 perony, rampa boczno-czołowa, skrajnik, plac ładunkowy z suwnicą towarową. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni i kilku innych zakładów. Około 1997 roku po wstrzymaniu ruchu osobowego zdegradowana do ładowni.