D29 - 275 Linia  Wrocław Muchobór - Gubinek
Odcinek Wrocław - Miłkowice jako część Linii Dolnośląsko - Marchijskiej
27 listopada 1843 roku Towarzystwo Budowy Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej uzyskało koncesje na budowę linii z Wrocławia do do Frankfurty nad Odrą
wraz z odgałęzieniem z Węglińca do Görlitz i Drezna. Ostatecznie postanowiono że linia przejdzie przez Legnicę, Chojnów, Bolesławiec aż do Węglińca.
 Tam jedno odgałęzienie pójdzie  przez Göglitz do Drezna, a drugie przez Żary, Lubsko, Gubin do Frankfurtu gdzie było już połączenie z Berlinem.
Odcinek Wrocław - Legnica oddano do użytku 19.10.1844 roku, a odcinek Legnica - Miłkowice 01.10.1845 roku.
Linia główna wybudowana jako jedno torowa z podtorzem na drugi tor zaczynała się we Wrocławiu na dworcu -Marchijskim wybudowany specjalnie dla tej linii. Około 1860 roku położono drugi tor. Po przebudowie węzła Wrocławskiego ruch z dworca Marchijskiego powoli ograniczano, a w 1910 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego. Na trasie odcinka Wrocław - Miłkowice usytuowano9 stacji (Wrocław Zachodni (Dworzec Marchijski), Wr. Żerniki, Wr. Leśnica, Miękinia, Środa Śl., Malczyce, Szczedrzykowice, Jaśkowice Legnickie,Legnica, Miłkowice), 5 przystanków (Wr. Muchobór, Wr. Nowy Dwór, Mrozów, Przedmoście Święte, Jezierzany), 2 bocznice (Złotniki, Kunice),
6 podg i odstępowe (Mokre, Chomiąża, Lasocice, Cichobórz, Kunice, Ulesie). Odcinek zelektryfikowano 28.12.1984 roku.
Odcinek Jasień - Gubinek końcowy odcinek Linii Dolnośląsko - Marchijskiej
Wybudowany 01.09.1846 roku. Na odcinku usytuowano 5 stacji (Jasień, Lubsko, Jasienica Gubińska, Guben), 3 przystanki (Mierków, Gębice Gubińskie, Gubinek),
 2 post. odstępowy. (Bieszków k. Jasienia , Budziechów k. Lubska).
Odcinek Miłkowice - Jasień
Po wybudowaniu linii Wrocław - Węgliniec - Guben prowadzącej do Berlina władze Żagania starały się o budowę linii z Jasienia przez Żagań  do Miłkowic.
 Dało by to połączenie kolejowe miastu oraz skróciło linię Wrocław - Berlin. Wybudowano linię Miłkowice - Jasień przechodzącą przez Leszno Górne, Żagań, Bieniów o długości 92,6 km. Linię oddano do użytku 15.05.1875 roku. Na trasie linii usytuowano 6 stacji (Rokitki, Modła, Leszno Górne, Małomice, Żagań, Bieniów), 6 przystanków (Goliszów, Wierzbowa Śl., Studzianka, Olszyniec, Złotnik, Biedrzychowice Dolne), 2 bocznice w okolicy Żagania, 6 post. odstępowych (Niedzwiedzice, Sieraków, k. Lasu Palenicy, Śliwnik, k. Żelisławia, Machów).
Po 1947 roku po przejęciu i uruchomieniu linii kolejowych przez PKP wszystkie odcinki połączono w linie i nadano jej nr. 275.
Po 1945 roku Rosjanie zdemontowali jeden tor na odcinku Miłkowice - Guben. Odcinek ten w 1986 roku zamknięto dla ruchu osobowego a obecnie jest całkowicie nieprzejezdny.
Odcinek Wrocław Miłkowice zelektryfikowano 28.12.1984 roku a w latach 2009-10 zmodernizowany i przystosowany do szybkości 160 km/g.
     Daty otwarcia linii lub odcinków Wrocław Muchobór - Legnica 19.10.1844, Legnica - Miłkowice 01.10.1845, Jasień - Gubinek 01.09.1846, Miłkowice - Jasień 15.05.1875
     Zmiana ilości torów Dwa od 1860 roku.  Po 08.07.1945 roku na odcinku Miłkowice - Gubinek  Rosjanie zdemontowali jeden tor.
     Elektryfikacja Odcinek Wrocław - Miłkowice 28.12.1984
     Ruch osobowy Czynny
     Ruch towarowy Czynny
     Zamknięcie lub likwidacja Odcinek Lubsko - Gubinek zamknięty w 1986 roku. Obecnie nieprzejezdny
     Dodatkowe informacje Odcinek Wrocław - Miłkowice w latach 2009 -10 zmodernizowany i przystosowany do szybkości 160 km/h.
Plan odcinka Wrocław - Miłkowice Plan odcinka Miłkowice - Gubinek Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Wr. Marchijsko-Dolnośl. Breslau West 358,00 0,000 120   st 1 18.10.1844 L-1945-48   1879 1948    
Wrocław Muchobór Breslau Muchbern 355,19 5,255 122 WMo Po/Po,podg   01.07.1876       2007  
Wrocław Nowy Dwór Breslau Mirishöfchen 353,38 6,898 118 ND Po/Po,podg   19.10.1844       2007  
Wrocław Żerniki Breslau Neukirch, Wrocław Żarniki 350,69 9,495 120 St 2 19.10.1844     1997 2009  
Złotniki Zakł. Chem. Seidenhäuser 348,02 12,052 118   Bsz   Około 1930       2007  
Wrocław Leśnica Breslau Lissa, Wrocław Leśna 346,61 13,577 124 WL St 2 19.10.1844     1997    
Mokre Muckerau 343,08 --- 135   Pe   ok. 1844 L-po1945          
Mrozów Nippern, Nieporzyn 339,46 20,734 130   Pe,Po/Po   1890       2007  
Miękinia Nimkau, Święte Biskupice 335,76 24,433 113 Ma St 3 19.10.1844     1997    
Przedmoście Święte Bruch Bischdorf 330,58 29,618 110   Po   19.10.1844     1957 2007  
Środa Śląska Neumarkt 326,37 33,839 110 ŚŚ St/poł 3 25.07.1926   1954 1997 2009  
Chomiąża Kamöse 321,65 --- 111   Pe   ok. 1844            
Malczyce Maltsch, Maleszyce 317,61 42,706 116 ML St 1 19.10.1844     1990 2010  
Lasocice Lässwitz 313,71 --- 109   Pe   ok. 1844 L-po1945          
Cichobórz Überschau 311,65 --- 115   Pe   ok. 1844 L-po1945          
Szczedrzykowice Spittendorf, Szpital 308,00 52,182 118 Sz St 3 19.10.1844     1997 2009  
Jaśkowice Legnickie Jeschkendorf, Jaśkowice 305,26 54,950 115   St/Po 4 Po1890     1987 2007  
Kunice Kunitz-Überholungsgleis 301,07 58,63 120   M   19.10.1844 L-po 1945         *1
Kunice boczn-401 Ober Kunitz 299,73 60,63 119   Bsz   ok. 1844 L-ok. 1975         *2
Wielkie Piekary Groß Beckern 299,01 61,254 119 WP Podg   10.04.1925     1997    
Legnica Liegnitz, Lignica 295,25 65,113 115 Lg St 1 19.10.1844     1998    
Ulesie Waldau 292,81 --- 128   Pe   ok. 1844 L-po1945          
Jezierzany Pansdorfer, Pątnówek 291,00 70,211 130   Po/Podg,pe/Po   01.10.1845     1987 2007  
Miłkowice Arnsdorf, Jaranów 285,70 74,572 126 Mi St 1 01.10.1845     1984 2009  
255,00
Niedźwiedzice rsdorf 252,69 --- 130   Pe   L-po1945            
Goliszów Göllschau 247,80 81,771 135   St/po 3 15.05.1875   1945 1957 2007  
Rokitki Reisicht, Zakrzew nad Czarną Wodą 240,68 88,892 142 Rk St 2 15.05.1875     1959 2000  
Modła Modlau 233,53 96,043 145 MD St 3 15.05.1875     1950 2007  
Wierzbowa Śląska Rückenwaldu, Modłowiec 229,07 100,500 149   St/Poł/Po 3 15.05.1875     1949 2007  
Studzianka Armadebrunn, Zdrojowice 223,45 106,125 156   St/Po,m 3 15.05.1875     1950    
Leszno Górne Ober Leschen, Lesin Górny 216,34 113,233 148 LG St 2 15.05.1875     1987 2007  
Sieraków Zirkau 212,73 --- 143   Pe   ok. 1875 L-po1945          
k. Lasu Palenicy Küpperweiche 209,28 --- 135   P.boczn.   ok. 1875 L-po1945          
Śliwnik Schadendorf 205,79 --- 122   Pe   ok. 1875 L-po1945          
Małomice Mallmitz 201,30 128,310 125 St 3 15.05.1875     1950 2007  
Żelisław Queisbrücke 196,72 --- 115   Pe   ok. 1875 L-po1945          
Machów Machenau 194,00 --- 113   Pe   ok. 1875 L-po1945          
Żagań Sagan 190,06 139,527 115 Żg St 1 01.11.1846       2001  
Żagań JW   --- 143,030     Bsz                
Olszyniec Wellersdorf 182,35 145,250 111   St/Po 4 15.05.1875            
Złotnik Reinswalde, Złotnicko 177,78 160,339 117   Po   15.05.1875 L-po1945          
Bieniów Benau, Benów 173,83 155,769 128 Bn St 3 15.05.1875   1945 1976 2007  
Biedrzychowice Dln. Friedersdorf Kr. Sorau, Biedrzychowice 170,34 159,300 109   Po   15.05.1875 Z- ok.1996          
Bieszków Berthelsdorf 167,68 --- 105   Pe   ok. 1875 L-po1945          
Jasień Gassen 162,43 167,163 99 Jn St/Ł 2 01.09.1846     1945 1984    
Budziechów Baudach 159,33 --- 90   Pe   ok. 1846 L-po1945          
Lubsko Sommerfeld, Zemsz lub Żemrz 156,83 172,780 81 Lb St/Ł 1 01.09.1846            
Mierków Merke 153,08 176,485 103   Po   01.09.1846 Z- ok.1986          
Jasienica Gubińska Jeßnitz Kr. Guben, Jasienica Śląska 144,74 184,769 67   St/Ł   01.09.1846            
Gębice Gubińskie Amtitz Kr. Guben, Homsica 139,8 189,708 58   Bocz,Po   01.09.1846 L- ok.2005          
Gubinek boczn.   --- 195,71 47   --/Bsz   ok.1950           *3
Gubinek   131,68 196,915 44   --/Po   po 1945            
Guben   129,6 199,0 45 Gu St 1 01.09.1846            
 Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa   (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
 
*1  Wg.  map niemieckich była tam prawdopodobnie mijanka.
*2  Bocznica cegielni . Po 1945 roku nadano jej numer 401.
*3 Za czasów Układu Warszawskiego była tam bocznica do przeprawy na Nysie Łużyckiej.
 
Więcej o historii linii można przeczytać   tutaj:
"Dworzec Dolnośląsko-Marchijski" ŚK 9/2010 str.12
" Na placu trzech dworców"  ŚK 10/2006 str.
"Lubsko" ŚK 3/2004
"Jasień" ŚK 12/2001
"Żary - Żagań - Lubsko meandry kolejowej historii" ŚK 4/2001
 
Wrocław Marchijsko-Dolnośląski   (Niederschliesiche-Markische Eisenbahn Bahnhof, Breslau West-Guter Bahnhof, Breslau West)
Główny dworzec początkowy linii wybudowany 19.10.1844 roku specjalnie dla linii Wrocław - Berlin. Położony na 0,000 (358) km linii.
Dworzec składał się z trzyczęściowej  hali oraz budynku mieszczącego kasy, poczekalnię i odprawę bagażu po północnej stronie. Hala posiadała od strony miasta dwie charakterystyczne  wieżyczki, z których jedna zachowała się do dnia dzisiejszego. Oprócz budynku dworcowego istniały liczne magazyny i obiekty techniczne. Przed halą peronową, znajdowała się obrotnica, umożliwiająca obracanie parowozów. Sama hala była czterotorowa, przy czym perony znajdowały się przy skrajnych torach. Za halą znajdowała się część towarowa, z licznymi rampami i magazynami oraz 4 torami dla pociągów towarowych. Stacja posiadała dwie parowozownie - jedną z halą wachlarzową,
 a drugą z dwiema halami prostokątnymi.
Wrocław Muchobór   (Breslau Muchbern)
Po i podg wybudowany 01.07.1876 roku. Usytuowany na 5,255 (355,19) km linii Wrocław Muchobór - Guben i 4,9 km linii Wrocław - Szczecin położony na wysokości 122m npm.
Był tam budynek dworca (obecnie zlikwidowany), nastawnia WM i 2 perony.

Wrocław Nowy Dwór  
(Breslau Mirishöfchen)
Przystanek i podg wybudowany 19.10.1844 roku. Usytuowany na 6,898 (353,38) km linii Wrocław Muchobór - Guben  położony na wysokości 118m npm.
Był tam budynek nastawni ND. Był tam 1 peron. Po przebudowie w latach 2004/5 ma 2 perony.

Wrocław Żerniki  
(Breslau Neukirch, Wrocław Żarniki)
Stacja  1 klasy oddana do użytku 19.10.1844 roku.  Stacja usytuowana na 9,495 (350,69) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 120 m npm.
Jest tam budynek dworca z magazynem, wc, plac ładunkowy, peron przy budynku dla pociągów podmiejskich. oraz peron między torami zasadniczymi.
Stacja posiada 2 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe  i 2 ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do zakładów obok stacji.
W latach 2007-8 stacja zmodernizowana.

Złotniki Zakł. Chem.  
(Seidenhäuser)
Bocznica szlakowa zakładów  chemicznych Złotniki usytuowana na 12,052 (348,02)  km. linii położona na Wrocław – Gubinek, położona na wysokości 118 m npm.
Są tam 2 tory zdawczo-odbiorcze i kilka bocznic na terenie zakładu.

Wrocław Leśnica  
(Breslau Lissa, Wrocław Leśna)
Stacja  2 klasy oddana do użytku 19.10.1844 roku.  Stacja usytuowana na 13,577 (346,61) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 124 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, wc, nastawnię WL, magazyn z rampą, plac ładunkowy, peron ziemny i 2 perony stałe.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe i 5 ładunkowych. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów materiałów ogniotrwałych - zlikwidowana w 2007 roku.  W latach 2008-9 stacja zmodernizowana.

Mokre  
(Muckerau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (343,08) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 135m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Mrozów  
(Nippern, Nieporzyn)
Po i post. odstępowy  wybudowany w 1890 roku. Usytuowany na 20,734 (339,46)  km linii Wrocław Muchobór - Guben, położony na wysokości  130m npm.
Jest tam budynek dworca, budynek mieszkalny dla pracowników i 2 perony. były też semafory.

Miękinia  
(Nimkau, Święte Biskupice)
Stacja  3 klasy oddana do użytku 19.10.1844 roku.  Stacja usytuowana na 24,433 (335,76)  km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 113 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc, budynki gospodarcze, nastawnię Ma, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory Główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 2 ładunkowe. W latach 2008-9 stację zmodernizowano.

Przedmoście Święte  
(Bruch Bischdorf)
Przystanek osobowy  wybudowany 19.10.1844 roku. Usytuowany na 29,618 (330,58) km linii Wrocław Muchobór - Guben, położony na wysokości  110m npm.
Na przystanku znajdowała się dawniej niewielki budynek kasy z poczekalnią (przy torze w kierunku Wrocławia),
po drugiej stronie toru przejazd kolejowy osłaniał wysoki budynek posterunku dróżnika.

Środa Śląska  
(Neumarkt)
Stacja węzłowa 3 klasy oddana do użytku 19.10.1844 roku,  usytuowana na 33,839 (326,37) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 110m npm.
Od stacji odchodziła linia kolejki do centrum miasta. Stacja posiadała: budynek stacji, wc, magazyn budynki gospodarcze i mieszkalne, wieżę wodną z żurawiami do nawadniania parowozów, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, 2 wagi wagonowe, 3 nastawnie ŚŚ, ŚŚ1, ŚŚ2, 2 perony. Po prawej strony budynku był nieduży peron kolejki do miasta.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 3 ładunkowe. Kolejka miała tor główny, objazdowy i 2 odstawcze. W latach 2008-9 stację zmodernizowano.

Chomiąża  
(Kamöse)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (321,65) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 111m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Malczyce  
(Maltsch, Maleszyce)
Stacja  1 klasy oddana do użytku 19.10.1844 roku.  Stacja usytuowana na 42,7 ( 317,61) km linii Wrocław – Gubinek, 36,28 km linii Wołów – Malczyce i początkowa dla linii Malczyce – Jawor i Malczyce – Marciszów. Położona na wysokości 116 m npm. Po wybudowaniu w 1902 roku  linii z Jawora do  Malczyc -  stała się stacją węzłową.
Ze stacji wychodziły także bocznice do portu w Malczycach oraz do cukrowni. W 1984 roku zelektryfikowano linię Wrocław –Legnica.
 Po rozebraniu linii do Wołowa pozostał krótki odcinek do bazy paliw w Kawicach.
Na stacji jest budynek dworca, 3 perony, magazyn plac ładunkowy oraz rampa boczno-czołowa. Była także  dwu stanowiskowa  parowozownia z obrotnicą, wagonownia, dwie wieże wodne oraz nastawnia dysponująca i dwie wykonawcze. W latach 2009-10 stację wraz z linią do Wrocławia zmodernizowano. Wymieniono i poprzesuwano tory (niektóre zlikwidowano) oraz poszerzono perony.

Lasocice  
(Lässwitz)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (313,71) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 109m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Cichobórz  
(Überschau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (311,65) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 115m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Szczedrzykowice  
(Spittelndorf, Szpital)
Stacja węzłowa 3 klasy oddana do użytku 19.10.1844 roku,  usytuowana na 52,182 (308,00) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 118m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc, nastawnię Sz, budynek mieszkalny, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 ładunkowe. W latach 2007-9 stację zmodernizowano i zdegradowano do Po,podg.

Jaśkowice Legnickie  
(Jeschkendorf, Jaśkowice)
Stacja  4 klasy oddana do użytku po1890 roku,  usytuowana na 54,950 (305,26) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 115m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, wc, 2 perony, 2 tory główne zasadnicze i jeden ładunkowy.
Po 1945 roku zdegradowana do przystanku. W latach 2008-9 zmodernizowana.

Kunice  
(Kunitz-Überholungsgleis)
Posterunek odstępowy i mijanka usytuowany na 58,63 (301,07) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 120m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Kunice boczn-401  
(Ober Kunitz)
Bocznica szlakowa do cegielni usytuowana na 60,63 (299,70) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 119m npm.
Po 1945 roku nadano jej numer 401. Wykazywana jeszcze w 1973 roku.

Wielkie Piekary  
(Groß Beckern)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 61,254 (299,01) km linii Wrocław Muchobór - Guben i 0,001 km łącznicy Wielkie Piekary - Miłkowice położony na wysokości 119m npm.

Legnica  
(Liegnitz, Lignica)
Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 283,905 (106,54) km linii Katowice – Legnica, 65,113 (295,25) km linii Wrocław – Guben oraz początkowa linii Legnica – Rudna Gwizdanów i Legnica - Pobiedna, (296,34)km linii Legnica - Marciszów oddana 19.10.1844 roku położony na wysokości 115 m npm. 
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyny ekspedycji, magazyny towarowe i place ładunkowe, halę z 5 peronami dla pasażerów i 1 pocztowym połączonych przejściami podziemnymi, lokomotywownię, wieże wodną, 5 nastawni o skrótach Lg do Lg4,  oraz liczne budynki pomocnicze. Układ torowy to 9 torów przy peronach, grupa torów odstawczych za 4-tym peronem, grupa 10 torów postojowych za lokomotywownią, grupa 6-ciu torów towarowych, grupa 16-tu torów rozrządowych wraz z górką rozrządową, grupa torów przy magazynach i placach ładunkowych. Stacja obsługuje 3 bocznice ( do magazynów PZZ przy linii do Jerzmanic, bocznicę PEC-u, i bocznicę ŻBK przy wylocie na Wrocław).

Ulesie  
(Waldau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (292,81) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 128m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Jezierzany  
(Pansdorfer, Pątnówek)
Przystanek osobowy  wybudowany 01.10.1845 roku. Usytuowany na 70,211 (291,00) km linii Wrocław Muchobór - Guben, położony na wysokości  130m npm.
Na przystanku znajdowała się budynek dworca, wc, 2 perony. Od torów głównych odchodził łącznik na stację towarową w Miłkowicach. Przy nasypie łącznicy Wielkie Piekary-Miłkowice jest budynek posterunku osłonowego Pn. W latach 2008-9 przystanek zmodernizowano.

Miłkowice  
(Arnsdorf, Jaranów)
Stacja węzłowa 1 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 74,572 (285,71) km linii Wrocław Muchobór - Guben i 0,000 (255,02) km linii Miłkowice - Jasień  położona na wysokości 126 m npm.
Budynek stacji położony między peronami. Duża  stacja rozrządowa dla towarówek od Wrocławia, Kamieńca, Węglińca i Żagania z pominięciem stacji Legnica.
Na stacji był budynek dworca, wc, magazyn towarowy, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i 4 perony.
W części towarowej były 2 nastawnie, warsztaty remontowe wagonów, parowozownia i budynki obsługi. Po wycofaniu parowozów zlikwidowano parowozownię, a w latach 2005 - 2012 większość torów rozrządowych zlikwidowano pozostawiając tylko grupę torów przyjazdowo-odjazdowych.

Niedźwiedzice  
(rsdorf)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (252,69) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 130m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Goliszów  
(Göllschau)
Stacja  3 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku,  usytuowana na 81,771 (247,80) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 135m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, wc, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 2 ładunkowe.

Rokitki  
(Reisicht, Zakrzew nad Czarną Wodą)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 15.05.1875 roku usytuowana na 88,892 (240,68) km linii Wrocław Muchobór - Guben, 29,338 km linii Złotoryja - Rokitki
i początkowa dla linii do Kożuchowa położona na wysokości 142 m npm.
Stacja posiada: Budynek dworca, magazyn, wc, budynki służbowe, dwu stanowiskową parowozownię, 2 wieże wodne z żurawiami do nawadniania parowozów, 2 nastawnię Rk i Rk1, 3 perony, wagę wagonową, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Stacja miała około 14 torów.

Modła  
(Modlau)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 15.05.1875 roku usytuowana na 96,043 (233,53) km linii Wrocław Muchobór - Guben
i 31,45 km linii Bolesławiec Wsch. - Modła  położona na wysokości 145 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią Md, wc, budynki gospodarcze, nastawnię wykon. Md1, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i 2 perony.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 ładunkowe. Obok był osobny budynek Małego Dworca linii do Bolesławca Wsch. Dworzec ten miał peron i tor oblotowy.

Wierzbowa Śląska  
(Rückenwaldu, Modłowiec)
Stacja  3 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku.  Stacja usytuowana na 100,500 (229,07) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 149 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, wc, budynek gospodarczy, rampę, plac ładunkowy, 2 perony, 2 tory główne i 1 ładunkowy.
Po 1945 roku po zdemontowaniu jednego z torów głównych stację zdegradowano do przystanku z ładownią.
W kolejnych latach zdemontowano tor ładunkowy i pozostał tylko przystanek.

Studzianka  
(Armadebrunn, Zdrojowice)
Stacja  3 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku.  Stacja usytuowana na 106,125 (223,45) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 156 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, wc, 2 perony, nastawnię, 2 rampy i plac ładunkowy. Stacja posiadała 2 tory główne i 3 dodatkowe. Po 1945 roku zdemontowano 1 tor główny i 1 boczny. Po wojnie  miejscowość nie została zasiedlona ponieważ powstał tam poligon wojsk radzieckich. Obecnie jest tam tylko przystanek w środku lasu  gdzie w sezonie letnim przyjeżdżają grzybiarze.

Leszno Górne   
(Ober Leschen, Lesin Górny)
Stacja  2 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku.  Stacja usytuowana na 113,233 (216,34) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 148 m npm.
Stacja posiada budynek dworca z magazynem i rampą, wc i plac ładunkowy. Na stacji były 2 nastawnie LG i LG1 ( obecnie pozostała LG od strony Legnicy).
W 2004 roku semafory kształtowe zamieniono na świetlne. Układ torowy to 1 tor główny, 2 główne dodatkowe, 7 boczne w tym ładunkowe. Obok placu ładunkowego były 2 tory należące prawdopodobnie do bocznicy garbarni  (obecnie zlikwidowane wraz z bocznicą). Od stacji odchodzi jeszcze bocznica do żwirowni kozłów i dalej do Pstrążnej.

Sieraków   
(Zirkau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (212,73) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 143m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

k. Lasu Palenicy   
(Küpperweiche)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (209,28) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 135m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Śliwnik   
(Schadendorf)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (205,79) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 122m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Małomice   
(Mallmitz)
Stacja  3 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku.  Stacja usytuowana na 113,233 (216,34) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 125 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem i rampą boczno-czołową, wc, wieże wodną, 2 perony, 2 nastawnie Mi i Mi1 i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy (do 1945 roku 2), 3 tory główne dodatkowe, i 3 boczne. Od stacji odchodziły 2 bocznice (do cegielni i
do zakładów metalowych).

Żelisław   
(Queisbrücke)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (196,72) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 115m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Machów   
(Machenau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (194,00) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 113m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Żagań   
(Sagan)
Stacja węzłowa 1 klasy oddana 01.11.1846 roku, usytuowana na 340,532 km linii Łódź Kaliska - Forst, 139,527 (190,06) km linii  Wrocław Muchobór - Guben, 104,73 km linii Jelenia Góra - Żagań, 92,211 km linii Wolsztyn - Żagań, 11,111 km linii Jankowa Żagańska - Żagań  położony na wysokości 115 m npm. 
Stacja posiada: budynek dworca, 5 peronów, wc, magazyn towarowy, wieże wodną, place ładunkowe z suwnicami towarowymi, 2 rampy boczno-czołowe, 1 rampę boczną, liczne budynki służbowe, 32 - stanowiskową lokomotywownię (od 1910 roku zamkniętą) oraz 3 nastawnie Żg, Żg1 i Żg2.
Układ torowy to 3 grupy torów.
-  grupa torów towarowych "A"z kierunku Lubska
-  grupa torów towarowych "B" z kierunku Żar
- grupa torów "C" przy peronach.

Żagań JW   
(....)
Bocznica szlakowa  do koszar jednostki wojskowej usytuowana na 143,030 km linii Wrocław Muchobór - Guben.

Olszyniec   
(Wellersdorf)
Stacja  4 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku.  Stacja usytuowana na 145,25 (182,35) km linii Wrocław – Gubinek,  położona na wysokości 111 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, nastawnie, magazyn, wc, plac ładunkowy, oraz około 5 torów.
Zamknięta w 1995 roku.
 
Złotnik   
(Reinswalde, Złotnicko)
Przystanek   oddany do użytku 15.05.1875 roku,  usytuowany na 160,339 (177,78) km linii Wrocław – Gubinek,  położony na wysokości 117 m npm.
Nieczynny po 1945 a zlikwidowany ok. 1974 roku.

Bieniów   
(Benau, Benów)
Stacja  węzłowa 3 klasy oddana do użytku 15.05.1875 roku.  Stacja usytuowana na 155,769 (173,83) km linii Wrocław – Gubinek i 40,63 km linii Zielona Góra - Żary   położona na wysokości 128 m npm.
Stacja posiada: Budynek dworca z magazynem i nastawnią dysponującą, nastawnie wykonawcze Bn1 i Bn2, dodatkowe budynki służbowe, 3 perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i skrajnik.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 4 boczne i 1 ładunkowy.

Biedrzychowice Dln.   
(Friedersdorf Kr. Sorau, Biedrzychowice)
Przystanek oddany do użytku 15.05.1875 roku, usytuowany na 159,30 (170,34) km linii Wrocław – Gubinek,  położony na wysokości 109 m npm.
Przystanek posiadał budynek dworca, a po 1945 roku wybudowano coś w rodzaju poczekalni.
Przystanek zamknięty w 1996 roku.
 
Bieszków    (Berthelsdorf)
Posterunek odstępowy usytuowany na (167,68) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 105m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.
 
Jasień    (Gassen)
Stacja węzłowa 2 kl. wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 123,370 km linii Miłkowice - Jasień i 167,163km linii Wrocław Muchobór - Guben położona na wysokości 99 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią dysponującą Jn umieszczonym między peronami, wc, budynki służbowe i gospodarcze, magazyn towarowy, 2 nastawnie wykonawcze Jn1, Jn2, 4 perony, rampa boczno-czołowa, skrajnik, plac ładunkowy z suwnicą towarową. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni i kilku innych zakładów. Około 1997 roku po wstrzymaniu ruchu osobowego zdegradowana do ładowni.

Budziechów   
(Baudach)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (159,33) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 90m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.

Lubsko   
(Sommerfeld, Zemsz lub Żemrz)
Stacja węzłowa 1 kl. wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 172,78 (156,83) km linii  Wrocław Muchobór - Guben i 37,34 km linii Stary Raduszec - Bad Muskau położona na wysokości 81m npm.
Przed 1945 rokiem duża ważna stacja z licznymi ok. 30 torami towarowymi. Na stacji były dwa dworce ( państwowy- kolei berlińskiej i mały dworzec - kolei łużyckiej.
Stacja miała 2 duże parowozownie (linia łużycka miała osobną 2-stan. parowozownię), wieże wodne, 3 perony z windami towarowymi na dworcu państwowym  połączone tunelem, oraz place ładunkowe z rampami ładunkowymi. Był też skrajnik i wagi wagonowe i wozowa.  
Po 1945 roku w związku z izolacją granice zachodniej stacja straciła całkowicie na znaczeniu. Większość torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem zdemontowano i wywieziono w okolice Warszawy. Stację zdegradowano do ładowni która obsługiwała wojska radzieckie stacjonujące po lasach.

Mierków   
(Merke)
Przystanek wybudowany 01.09.1846 roku, usytuowany na 176,485 (153,08) km  linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 103 m npm.
Na przystanku był nieduży budynek dworca i 2 perony. Budynek zniszczony w czasie wojny. Po 1945 roku przy tamtejszym budynku mieszkalnym wybudowano przybudówkę  która prawdopodobnie pełniła rolę poczekalni.

Jasienica Gubińska   
(Jeßnitz Kr. Guben, Jasienica Śląska)
Stacja  wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 184,769 (144,74) km linii  Wrocław Muchobór - Guben położona na wysokości 67 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy oraz 5 torów.
W 1986 roku zdegradowana do ładowni.

Gębice Gubińskie   
(Amtitz Kr. Guben, Homsica)
Bocznica i Po wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 189,708 (139,80) km  linii Wrocław Muchobór - Guben położona na wysokości 58 m npm.
Był tam nieduży budynek dworca i 2 perony. Za przystankiem była grupa torów obsługująca zakład produkcyjny o znaczeniu militarnym usytuowany w okolicznych lasach.

Gubinek boczn.   
(....)
Bocznica szlakowa  do przeprawy na Nysie Łużyckiej  usytuowana na 195,71 km linii Wrocław Muchobór - Guben położona na wysokości 47 m npm.
Budowana dla potrzeb wojsk Układu warszawskiego.

Gubinek   
(....)
Przystanek wybudowany 01.09.1846 roku, (posterunek  przejazdowy do 1945 roku), usytuowany na 196,915 (131,68) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 44m npm.
Po 1945 roku przekształcony na przystanek. Jest tam murowana wiata peronowa, peron ziemny, budka dróżnika (zlikwidowana), tor główny zasadniczy i mijankowy.
Do czasu usprawnienia mostu na Nysie Łużyckiej pociągi kończyły tam bieg. Od toru mijankowego odchodziła bocznica do zakładów obuwniczych "Carina" w Gubinie.

Guben   
(Guben)
Stacja węzłowa 1 kl wybudowana 01.09.1846 roku, leżąca do terenie Niemiec. Końcowa stacja linii  Wrocław Muchobór - Guben.