Linia nadodrzańska, magistrala nadodrzańska, Nadodrzanka
Budowę linii nadodrzańskiej prowadziło Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej.
Linię budowano odcinkami:
-grudzień 1869 r. z Legnicy do Lubina Górniczego,
-styczeń 1871 r. do Rudnej Gwizdanów,
-październik 1871 r. do Czerwieńska,
-maj 1874 r. do Rzepina,
-sierpień 1874r. od stacji Rudna Gwizdanów do Wrocławia.
-styczeń 1875 r. do Kostrzyna,
-listopad 1876 r. do Chojny
-15 maja 1877 r. oddano ostatni odcinek do Szczecina.
W 1979 r. zaczęto kłaść sieć trakcyjną – jednocześnie od Szczecina i Wrocławia.
Daty elektryfikacji poszczególnych odcinków:
do czerwca 1982 r.: Wrocław Główny – Ścinawa
grudzień 1982 r.: Ścinawa – Wróblin Głogowski
grudzień 1983 r.: Wróblin Głogowski – Czerwieńsk
grudzień 1984 r.: Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie
maj 1985 r.: pozostały odcinek Czerwieńsk – Dolna Odra