- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 Ładownia (bocznica) cegielni.
- Wrocław Gł.
(Breslau
Hauptbahnhof)
- Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska
(Prowincji Śląskiej) wybudowany w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii
Bytom - Wrocław
oraz początkowy dla
linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław -
Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m
npm.
-
Początkowo
zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch
pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu
dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w
latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa
dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 przenosząc perony
na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady.
Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz
drugim bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową,
przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której
obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego
przeniesiono kasy biletowe.
Odbudowa
ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,
na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne
remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z
peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą
halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2
nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5
peronów usytuowanych pod dachem hali peronowej, 6 grup
torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy
placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do
załadunku poczty.
-
- Grabiszyn
(...)
- Posterunek odgałęźny usytuowany
na 2,048 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. i linii Wrocław Gł. -
Szczecin Gł. położony na
wysokości 123 m npm.
-
- Wrocław
Mikołajów WP2 (Breslau Nikolaitor)
- Przystanek osobowy następnie Po i Podg usytuowany na 163,640 km linii Kalety - Wrocław Mikołajów, 3,702 km linii
Wrocław Gł. - Poznań położony na wysokości 119 m
npm.
- Jest tam budynek dworca i 2
perony wyspowe z zadaszeniem i przejściem podziemnym, nastawnia
WP2.
- Układ torowy to 4 tory główne
zasadnicze.
-
- Wrocław Popowice
(Braslau-Pöpelwitz)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
4,600 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położona na wysokości 120m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
wc, 2 nastawnie i peron wyspowy z podziemnym przejściem. Obecnie
jest jedna nowa nastawnia "WP" sterująca dawnymi Podg
"WP1", "WP2", "WP3".
- Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze i 6 głównych dodatkowych. Od stacji odchodzą 2
łącznice (do dawnego Podg Łąki i Podg Widły) oraz bocznica do
portu.
-
- Wrocław Osobowice Cmentarz (...)
- Przystanek usytuowany na
6,400 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położony na wysokości 120m npm.
- Przystanek ma 2 perony.
-
- Jeżyny
(...)
- Posterunek odgałęźny
usytuowany na 7,314 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położony na wysokości 116m npm.
-
- Wrocław Osobowice
(Braslau
Oswitz,Wrocław Osowice)
- Stacja 3 klasy wybudowana na
28,773 km
linii Jelcz Miłoszyce - Wrocław Osobowice i 9,718 km linii
Wrocław - Poznań położona na wysokości 113m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z
magazynem, nastawnię "WO", wc, budynek mieszkalny dla pracowników
kolejowych, domek dróżnika i stajnię. Przed 1945 rokiem stacja miała 7
torów. Obecnie po modernizacji są 2 tory główne zasadnicze i 2 główne
dodatkowe. Od stacji odchodziła bocznica do Centrostalu.
-
- Wrocław Świniary
(Weidenhof,Widawa u Odry)
- Przystanek usytuowany na
13,720 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położony na wysokości
112m npm.
- Przystanek miał budynek
dworca, wc, poczekalnię i 2 perony. Obecnie są tylko perony.
-
- Szewce
(Schebitz)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
15,850 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położona na wysokości 115m npm.
- Stacja ma lub miała budynek
dworca z magazynem, wc, budynek gospodarczy, 2 nastawnie ("Sw"
i "Sw1") - obie obecnie zlikwidowane, 2 perony, plac
ładunkowy, rampę boczno-czołową i wagę wagonową.
- Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, i odstawczy i ładunkowy.
Od 2013 roku przystanek.
-
- Zajączków
(Haasenau)
- Bocznica szlakowa cegielni usytuowana
na 18,600 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł.
-
- Pęgów
(Auras
Hennigsdorf,Uraz)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
19,954 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położona na wysokości 127m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
nastawnią "Pg", wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, 2
perony, wiatę peronową, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i
wagę wagonową. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2
boczne i ładunkowy.
-
- Oborniki Śl.
(Obernigk)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
26,376 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położona na wysokości
170m npm.
- Stacja ma budynek dworca,
peron wyspowy, magazyn, rampę boczno-czołową, nastawnię "OS",
wagę wagonową, plac ładunkowy oraz budynki i garaże dla odcinka
sieciowego. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny
dodatkowy, 1-2 boczne, 2 ładunkowe i 3 do odcinka sieciowego.
-
- Osola
(Ritschedorf,Osolinów)
- Przystanek usytuowany na
31,203 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położony na wysokości
158m npm.
- Przystanek miał budynek
dworca, wc i 2 perony.
-
- Skokowa
(Gellendorf
Stropen,Stróża)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 36,239 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położona na wysokości
109m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
magazyn, wc, 2 perony, wagę wagonową, plac ładunkowy, wieżę
wodną z żurawiami do nawadniania parowozów i 2 nastawnie ("SK",
"SK1"). Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny
dodatkowy i 2 ładunkowe. od stacji odchodzą 2 bocznice do
elewatorów zbożowych i wytwórni pasz. Tory zdawczo-odbiorcze
tych bocznic są obok torów stacyjnych.
-
- Żmigród
(Trachenberg)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
0,000 km linii Żmigród - Wąsosz oraz 47,151 km linii
Wrocław - Poznań położona na wysokości 90m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, magazyn, wc, wieże
wodną, budynki gospodarcze i mieszkalne pracowników, 2 nastawnie "Zd"
i "Żd1", 3 perony, bocznicę boczno-czołową, wagę wagonową i plac
ładunkowy.
- Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny
dodatkowy, 5 towarowych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica
do zakładów.
-
- Garbce (...)
- Przystanek usytuowany na 51,946 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położony na wysokości
90m npm.
- Przystanek ma 2 perony. W
latach 90-tych od przystanku odchodziła bocznica do podstacji
zasilania.
-
- Korzeńsko
(Korsenz,Korzeniec)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 55,479 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. położona na wysokości
93m npm.
- W okresie międzywojennym
stacja graniczna z Niemcami. Stacja miała budynek dworca z
nastawnią "Ko", wc, budynek gospodarczy i mieszkalny,
rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1boczny (ładunkowy).
-
- Rawicz
(Rawitsch)
-
Stacja 1 klasy usytuowana na
33,186 km linii Kobylin - Legnica Płn. i 63,602 km linii
Wrocław Gł. - Poznań położona na wysokości 92 m npm.
-
Stacja posiada
budynek dworca, magazyn, wc, budynki gospodarcze i mieszkalne dla
pracowników, wagonownię, lokomotywownię, wieże wodną, 2 nastawnie "Ra"
i "Ra1", 3 perony, wagę wagonową, skrajnik
obrotnicę i place ładunkowe.
-
Układ torowy
to: 2 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe, 7-8 bocznych (w
tym odstawcze, ładunkowe i trakcyjne).
-
Od stacji
odchodziła bocznica stacji paliw.
-
- Pakówka (Wiesenrode)
- Mijanka z posterunkiem odstępowym
usytuowana na 69,032 km linii
Wrocław - Poznań.
- Była tam nastawnia Pak.
-
- Bojanowo (Schmückert)
-
Stacja
3 klasy usytuowana na 75,311 km linii
Wrocław Gł. - Poznań oraz 0,00 linii Bojanowo - Odrzycko położona na wysokości 96 m npm.
-
Na stacji był budynek dworca, magazyn, lokomotywownia, 2
nastawnie Bj i Bj1, wieża wodna, 2 perony, rampa
boczna z garażem pociągu sieciowego, rampa boczno-czołowa i plac
ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do GS-u.
-
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1
odstawczy, 3 ładunkowe, 4 trakcyjne.
-
- Kaczkowo (Katschkau)
-
Ładownia następnie stacja 4 klasy usytuowana na
81,856 km linii
Wrocław Gł. - Poznań położona na wysokości 101 m npm.
-
Ok. 2005 roku zdegradowana do przystanku.
-
Był tam budynek stacji z nastawnią Kk, 2 perony, rampa
boczno-czołowa, waga wozowa i plac ładunkowy.
-
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 odstawczy, 1
ładunkowy.
-
- Rydzyna (Reisen)
-
Stacja
4 klasy usytuowana na 85,640 km linii
Wrocław Gł. - Poznań położona na wysokości 88 m npm.
-
Po 205 roku przystanek i podg.
-
Był tam budynek dworca, 2 perony, 2 nastawnie Rd i
Rd1, rampa boczno-czołowa,
waga kolejowa i plac ładunkowy.
-
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy
(zlikwidowany), 1 ładunkowy (zlikwidowany).
-
- Kłoda koło Rydzyny
(Reisen)
- Posterunek odstępowy usytuowany
na 90,54 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł.
- Była tam nastawnia Ri.
-
- Leszno (Lissa)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na
235,868 km linii Łódź Kaliska - Forst oraz
95,798 km linii Wrocław - Poznań, początkowa dla linii do
Wolsztyna połażona na wysokości
96 m npm. Przed 1922 rokiem była też stacją końcową (59,8 km)
dla linii Krzelów - Leszno.
- .Stacja posiada budynek dworca między
peronami, magazyn towarowy i specjalne, rampy boczno-czołowe, 3
perony z przejściem podziemnym, place ładunkowe, lokomotywownię
wachlarzową o 22 wjazdach (dodatkowo 2 obrotnice), 9 nastawni (Ls,
Ls1, Ls2, Ls3, Ls4, Ls5, Ls6, Ls7 oraz Ls11 (obecnie czynne
tylko Ls,Ls1,Ls2, Ls5) i warsztaty wagonowe. Obecnie dużą ilość
torów zlikwidowano - budując duży plac ładunkowy oraz budynki do
obrządzania składów EZT oraz tory postojowe dla nich. Od stacji
odchodzi kilka bocznic.
|