D29 - 259     Linia  Otmuchów- Dziewiętlice
  • Linia wybudowana przez Koleje Pruskie
  • Daty otwarcia linii lub odcinków:
    - Otmuchów - Dziewiętlice 01.11.1893 roku.
    - Dziewiętlice - Bernartice 02.07.1896
    Zmiana ilości torów: Jeden
    Elektryfikacja: Brak
    Ruch osobowy:
    - Otmuchów - Dziewiętlice  - do 1961 roku.
    - Bernatice - Dziewiętlice - do 05.1945 roku
    Ruch towarowy:
    - Otmuchów - Otmuchów Cukrownia - do 1961 roku.
    - Bernatice - Dziewiętlice - do 05.1945 roku
    Zamknięcie lub likwidacja:
    - Odcinek Bernatice - Dziewiętlice - 01.11.1945 roku.
    Decyzja o rozebraniu linii:1 01.01.1971 roku.
    - Odcinek od Granicy do Otmuchowa Cukrowni rozebrany ok 1980 roku.
    - Odcinek Otmuchów Cukrownia - Otmuchów ok. 2009 roku.
    Plan linii  Profil wysokościowy

    Nazwy

    Kilom. Wys. Znak Rodzaj Kl

    Data

    Gale
    ria
    Rysunki z lat : *
    Obecna Wcześniejsze Otwarcia Zamk./Likw.
    Otmuchów  Ottmachau 0,000 221 Ot St 2 28,12,1874     1990    
    Otmuchów Cukrownia  Zuckerfabrik 2,55     Bsz   ok.1926 ok.2009     1926   1
    Otmuchów Cukrownia Ottmachau Zuckerfabrik 2,864 210   Po   01.11.1893 ok.1980          
    Otmuchów Cegielnia   3,46     Bsz   ok.1924 ok.1936         2
    Śliwice Śl. Schleibitz 5,208 212   Po   01.11.1893 ok.1980          
    Meszno Nyskie bsz.   6,98     Bsz   ok.1928 ok.1933         3
    Meszno Nyskie Mösen, Miedzianów 7,727 215   St/Poł 4 01.11.1893 ok.1980          
    Trzeboszowice Nyskie Schwammelwitz, Działów, Trzeboszowice 9,750 226   Poł   01.11.1893 ok.1980          
    Dziewiętlice Heinersdorf, Kwiatkowice, Jaworek 13,430 235   St 3 01.11.1893 ok.1980          
    Granica Państwa 13,923  
    Bernartice u Javornika Barzdirf 14,500 242   St 3 02.07.1896     1943   2010  
    Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
    St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
     
    *1  Bocznica cukrowni Otmuchów.
    *3 Bocznica na plac budowy zapory i elektrowni w latach 1928-33.

     

    Więcej o linii przeczytać można tutaj:
    Świat Kolei 8/2006 str. 26-27 "Otmuchów - Dziewiętlice"

     

    Otmuchów  (Ottmachau)
    Stacja węzłowa 2 kl. wybudowana na155,805 km linii Katowice - Legnica i początkowa dla linii  Otmuchów - Przeworno i Otmuchów - Dziewiętlice położona na wysokości 221m npm.
    Stacja posiadała: budynek dworca , wc, magazyn towarowy, 2 perony (dawniej 3), wagę wagonową 40T i wozową, skrajnik, rampę boczno-czołową. Układ torowy to: 2 (4) tory główne zasadnicze,3 (2) główne dodatkowe,  tor główny dodatkowy,6 bocznych w tym 2 ładunkowe.
     
    Otmuchów Cukrownia
    Bocznica cukrowni usytuowana na 2,55 km linii Otmuchów - Dziewiętlice.
     
    Otmuchów Cukrownia  (Ottmachau Zuckerfabrik)
    Przystanek usytuowany przy cukrowni na 2,864 km  linii Otmuchów - Dziewiętlice położona na wysokości 210 m npm.
    Był tam peron i poczekalnia.
     
    Otmuchów bsz.
    Bocznica usytuowany na 3,46 km linii Otmuchów - Dziewiętlice
    Bocznica miała ok.800 m długości i biegła w stronę wyrobiska gliny. Dalej od niej biegła kolejka wąskotorowa.
    Śliwice Śl.  (Schleibitz)
    Przystanek usytuowany na 5,208 km linii Otmuchów - Dziewiętlice położony na wysokości 212m npm.
    Był tom peron i budynek poczekalni.
     
    Meszno Nyskie bsz.
    Bocznica szlakowa do składów materiałów w czasie budowy zapory i elektrowni usytuowana na 6,98 km linii.
     
    Meszno Nyskie  (Mösen, Miedzianów)
    Stacja 4 kl. usytuowana na 7,727 km linii Otmuchów - Dziewiętlice położona na wysokości 215m npm.
    Stacja miała budynek dworca, wc,  peron, plac ładunkowy, tor główny i ładunkowy.
    Po wojnie zdegradowana do przystanku z ładownią.
     
    Trzeboszowice Nyskie  (Schwammelwitz, Działów, Trzeboszowice)
    Przystanek z ładownią usytuowany na 9,750 km linii Otmuchów - Dziewiętlice położona na wysokości 226m npm.
    Był tam budynek dworca, wc, peron, plac ładunkowy, tor główny i ładunkowy.
     
    Dziewiętlice  (Heinersdorf, Kwiatkowice, Jaworek)
    Stacja 3 kl. usytuowana na 13,430 km linii Otmuchów - Dziewiętlice położona na wysokości 235m npm.
    Stacja miała budynek dworca, wc,  peron, plac ładunkowy, wagę kolejową 30T i wieżę wodną.
    Układ torowy składał się z 5 torów (1 główny, 1 główny dodatkowy i 3 odstawcze).
     
    Bernartice u Javornika  (Barzdirf)
    Stacja3kl. usytuowana na 14,500 km linii Otmuchów - Bernartice położona na wysokości 242m npm.
    Był tam: budynek dworca,  magazynem z rampą, peron, podobno parowozownia, plac ładunkowy, waga kolejowa i nastawnię.
    Układ torowy to: tor główny zasadniczy tor oblotowy i tor ładunkowy pod magazyn. Od stacji odchodziła bocznica( później 2) do cukrowni.
    Obecnie jest to przystanek z ładownią.
  •