D29 - 137 Linia  (Katowice) Kamieniec Ząbkowicki - Legnica
Już w 1841 roku planowano  wybudowanie linii z Legnicy przez Jawor, Strzegom, Świdnicę, Dzierżoniów, do Ząbkowic Śląskich skąd miały biec dwa odgałęzienia:
- pierwsze - przez Kłodzko i Międzylesie do Austrii
- drugie - przez Nysę do Koźla.
Po wybudowaniu linii Wrocław - Świebodzice postanowiono wybudować Magistralę Podsudecką. Ponieważ władze wojskowe twierdzy Świdnickiej nie chciały się zgodzić na przebieg linii przez tereny twierdzy, linię zakończono stacją końcową przed twierdzą Świdnica jednocześnie prowadzono rozmowy o dalszym przebiegu linii. Odcinek Jaworzyna Śląska - Świdnica o długości 8,949 km ukończono 21.07.1844 roku. Koszt budowy wyniósł ponad 290.000 talarów. Na trasie linii wzniesiono 3 masywne mosty, 5 przepustów, 17 przejazdów przez drogi, 11 domków dróżników, 9 telegrafów podwójnych, 5 pojedynczych, 1 przystanek pełniący jednocześnie rolę posterunku odstępowego (Bolesławice Świdnickie) i 1 stacja (Świdnica).
Dopiero po 10 latach udało się rozwiązać problem z twierdzą i przystąpiono do dalszej budowy linii. Warunkiem było wpuszczenie linii na teren twierdzy przez 2 wiadukty i 2 mosty które w razie potrzeby można by je było łatwo zniszczyć. Podczas budowy stację w Świdnicy przesunięto o kilometr. Odcinek do Dzierżoniowa o długości 18,8 km ukończono 24.11.1855 roku. Na trasie linii usytuowano 4 stacje (Świdnica Kraszowice, Krzyżowa, Mościsko Dzierżoniowskie, Dzierżoniów) i 2 przystanki (Jakubowice, Dzierżoniów Dolny).
Jednocześnie budowano odcinki linii z Jaworzyny Śl. do Legnicy. Odcinek o długości 46,89 km ukończono 16.12.1856 roku. Na trasie usytuowano 8 stacji (Stanowice, Strzegom, Rogoźnica, Jawor, Stary Jawor, Brachów, Przybyłowice, Nowa Wieś Legnicka), 2 ładownie ( Graniczna, Goczałków), 2 posterunki odstępowe (Graniczna Górna, Niedaszów). Później  wybudowano podg (Strzegom Międzyrzecz, Legnica Wsch.)  a w 1980 roku przystanek (Legnica Piekary).
Kolejny odcinek Dzierżoniów Śl. - Ząbkowice Śl. o długości 21,7 km ukończono 01.11.1858 roku. Na trasie usytuowano 3 stacje (Piława Dolna, Piława Górna, Ząbkowice Śl.). W  2000 roku między Piławą Górną a Dolną wybudowano bocznicę do ładowni kruszywa. Z różnych powodów gospodarczych i politycznych powstał zastój w budowie kolejnych odcinków i dopiero po 16 latach oddano  01.04.1874 roku odcinek o długości 9,84 km do Kamieńca Ząbkowickiego. Na trasie usytuowano1 stację (Kamieniec Ząbkowicki) i 1 bocznicę (w Ząbkowicach do cukrowni). Odcinek przedłużono o 29,3 km do Goświnowic gdzie były duże pokłady żwiru. Odcinek oddano 28.12.1874 roku.
   Kolejne odcinki oddawano w terminach:
 - 12.06.1876 roku odcinek Goświnowice - Nysa
 - 05.01.1875 roku odcinek Nysa - Nowy Świętów
 - 15.06.1876 roku odcinek Nowy Świętów - Prudnik
 - 15.08.1876 roku odcinek Prudnik - Racławice Śl.
 - 01.11.1876 roku odcinek Racławice Śl. - Kędzierzyn Koźle
Po 1945 roku po przejęciu linii kolejowych przez PKP powyższej linii nadano numer wg. D29- 137 włączając w jej skład linię Katowice - Kędzierzyn Koźle.
Linia Katowice - Kędzierzyn Koźle budowana była odcinkami i oddawana w terminach:
- 02.11.1845 roku odcinek Kędzierzyn Koźle - Gliwice
- 15.11.1845 roku odcinek Gliwice - Świętochłowice
- 03.10.1846 roku odcinek Świętochłowice - Katowice.
  Daty otwarcia linii lub odcinków Legnica - Jaworzyna Śl. 16.12.1856, Jaworzyna Śl. - Świdnica  21.07.1844, Świdnica  - Dzierżoniów Śl. 24.11.1855, Dzierżoniów Śl. - Ząbkowice Śl. 01.11.1858, Ząbkowice Śl. - Kamieniec Ząbkowicki 01.04.1874, Kamieniec Ząbkowicki - Goświnowice 28.12.1874
     Zmiana ilości torów Dwa. Po 08.07.1945 roku Rosjanie zdemontowali jeden tor na odcinku Legnica - Jaworzyna Śl. i Świdnica - Kamieniec Ząbkowicki
     Elektryfikacja Brak
     Ruch osobowy Czynny
     Ruch towarowy Czynny
     Zamknięcie lub likwidacja  
Plan odcinka KZ - Legnica Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Paczków Patschkau 101,7 166,107 222 Pa St 2 28.12.1874       2007  
Doboszowice Hertwigswalde 107,8 172,123 232   St/Poł 4 28.12.1874       2007  
Kamieniec Ząbkowicki Kamenz 112,84 177,212 263 KZ St 1 08.06.1873   1930   2005  
0,00
Strąkowa Kunzendorf 4,63 ---- 268   Pe                
Bocznica nr. 607 Zadel 7,47 184,66 280   Bsz   01.11.1858 L - ok. 2000         *1
Ząbkowice Śląskie Frankenstein 9,84 187,080 280 St 3 01.11.1858   1930   2007  
Koziniec Löwenstein 15,61 ---- 319   Pe                
Piława Górna Genadenfrei 19,77 196,991 304 PG St 2 01.11.1858   1931 1974    
Piława Średnia Mittel Peilau 24,65 ---- 285   Pe                
Piława Górna ZPKŁ   ---- 199,630 320   Bsz   2009       2010  
Piława Dolna Nieder Peilau 28,97 206,174 270 PD St/Po 4 01.11.1858 L - ok. 2004 1938 1950    
Dzierżoniów Śląski Reichenbach 31,60 208,815 260 St 2 24.11.1855   1930 1964 2009  
Dzierżoniów Dolny Reichenbach Niederstadt, Sowia Góra 34,27 211,481 251   Po   24.11.1855 L - ok. 1994 1928   1998  
Mościsko Dzierżoniowskie Faulbrück, Omyśl 38,33 215,552 245 MD St 3 24.11.1855   1928   2007  
Krzyżowa Jakobsdorf, Kreisau, Krzyszów 42,74 219,952 236   St/po 4 24.11.1855   1928   2007 *2
Świdnica Kraszowice Kroischwitz 46,49 223,708 238 ŚK Po/St/podg 3 01.10.1904   1922 1957    
Świdnica Miasto Schweidnitz 49,57 226,796 245 ŚM St 2 21.07.1844   1927   2006  
Ciepłownia Zawiszów   ---- 228,652 235   Bsz   Około 1970       2007  
Electrolux Świdnica   ---- 229,7.. 230   Bsz   2007       2007  
Bolesławice Świdnickie Bunzelwitz 55,00 232,216 220   Po,pe   21.07.1844   1914   2005  
Jaworzyna Śląska Königszelt, Jawornik Świd. 59,75 236,700 233 St 1 28.10.1842     1980 2007  
Stanowice Stanowitz 64,83 242,095 224   St/Po 3 16.12.1856   1938 1986 2008  
Strzegom Międzyrzecze   68,51 245,801 213 SM Podg   15.06.1914 L - ok. 2000   1936 1980    
Strzegom Striegau 69,97 247,227 225 St St 1 16.12.1856   1938 1980 2007  
Graniczna Ober Streit 72,21 249,83. 211   Ład   16.12.1856   1936   2007 *3
Graniczna Górna Kohlhöhe 73,57 --- 210   Pe                
Goczałków Gutschdorf 74,70 251,962 210   Bsz/Po   Około 1914       2007 *4
Rogoźnica Groß Rosen 76,37 253,624 208 Rg St 3 16.12.1856       2007  
Niedaszów Herzogswaldau 80,42 --- 201   Pe                
Jawor Jauer 85,06 262,333 195 Jw St 2 16.12.1856   1930   2007  
Stary Jawor Alt Jauer 88,76 266,040 190   St/po+bsz 3 16.12.1856   1938   2007  
Brachów Brechelshof, Brechlewice 91,05 268,308 183   St/po 3 16.12.1856   1938   2005  
Przybyłowice Triebelwitz, Trzeblowice 94,47 271,731 164   St/po 4 16.12.1856   1939   2006  
Nowa Wieś Legnicka Neuhof 100,38 277,642 124   St/Poł 3 16.12.1856   1936   2008  
Legnica Piekary   - 280,494 120   Po   1980       2000  
Legnica Wsch.   104,43 282,214 118 LW Podg   16.12.1856     1998 2002  
Legnica Liegnitz 106,64 283,905 118 Lg St 1 19.10.1844     1998 2002  
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa   (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
*1  Bocznica cukrowni Ząbkowice Śl.
*2  Przystanek Jakubowice istniał do czasu wybudowania stacji Świdnica Kraszowice.
*3  Bocznica Dolnośląskich Kopalni Minerałów
*4  W Goczałkowie była cukrownia i miała bocznicę, zlikwidowana w latach 50-tych , a w latach 60-tych powstał tam przystanek.
Więcej o historii linii można przeczytać   tutaj:
Scheer A.: Sto pięćdziesiąt lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskich. Rocznik Świdnicki 1994
 
Paczków  (Patschkau)
Stacja 2 kl. położona na granicy województwa oddana 28.12.1874 roku usytuowana na 166,107 (101,7) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 222m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc, budynki gospodarcze, 2 perony, rampę boczno-czołową, rampę boczną, plac ładunkowy i nastawnię Pa. Prawdopodobnie dawniej była jeszcze jedna nastawnia Pa1.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe, 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do żwirowni.

Doboszowice  (Hertwigswalde)

Stacja 4 kl.  oddana 28.12.1874 roku usytuowana na 172,123 (107,8) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 232m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem, wc, budynki gospodarcze, 2 perony.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy i żeberko pod magazyn.
Po 1950 roku tory dodatkowe wycięto a stację zdegradowano do przystanku. W późniejszych latach (ok. 1980) wybudowano bocznicę do ładowni piasku.
 
Kamieniec Ząbkowicki  (Camenz, Kamenz, Kamieniec nad Ochlą)
Stacja węzłowa 1 kl. oddana 08.06.1873 roku usytuowana na 177,212 (112,84/0,000) km linii Katowice - Legnica, 71,886 km linii Wrocław - Międzylesie i początkowa linii do Złotego Stoku  położona na wysokości 263m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn z rampą czołową, 2 wieże wodne, lokomotywownię z obrotnicą, hale wagonową, liczne budynki służbowe, gospodarcze i mieszkalne, nastawnię  dysponującą KZ (Kt), wykonawczą Kz1 (Kwt) i manewrową KZ3 ( Rr), oraz 4 perony, rampę boczno-czołową,
2 place ładunkowe, wagę wagonową i wozową i skrajnik.
Po południowej stronie stacji był Mały Dworzec obsługujący linię do Złotego stoku. Po likwidacji Małego Dworca pociągi do Złotego Stoku odprawiano z 4 peronu. w jego torowiska zamieniono w bocznice CPN i inne. Po południowej stronie dworca są perony z torami dojazdowymi i postojowymi oraz Mały Dworzec a po północnej stronie dworca są tory towarowe (5 przyjazdowo - odjazdowe z semaforami, 11 rozrządowych i 6 ładunkowych.
 
Strąkowa  (Kunzendorf)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (4,63) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 268m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.
 
Bocznica nr. 607 (Zadel)
Bocznica szlakowa do cukrowni w Ząbkowicach Śl. usytuowana na 184,66 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 280m npm.
Około 2000 roku zlikwidowana.
 
Ząbkowice Śląskie  (Frankenstein, Zębkowice nad Sedlną)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 01.11.1858 roku usytuowana na 187,080 (9,84) km linii Katowice - Legnica, 26,891 km linii Kondratowice - Srebrna Góra  położona na wysokości 280m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, 2 magazyny towarowe, magazyn ekspresowy, magazyn pocztowy, magazyn odcinka drogowego, wc, 2 nastawnie i ZŚ1, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, wagę wagonową i wozową oraz skrajnik.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowe, 3 boczne odstawcze , 3 ładunkowe, 1 wyciągowy.  Od południowej strony były 2 prywatne bocznice ładunkowe.
Po zachodniej stronie dworca był Mały Dworzec obsługujący linię Ciepłowody - Srebrna Góra. Był tam budynek dworca z magazynem, wc, jedno-stanowiskowa parowozownia, peron, obrotnica wagonów i plac ładunkowy. Mały Dworzec miał 7 torów o różnym przeznaczeniu.
 
Koziniec  (Löwenstein)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (15,61) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 319m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.
 
Piława Górna  (Genadenfrei, Pilawa Górna)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 01.11.1858 roku usytuowana na 196,991 (19,77) km linii Katowice - Legnica, 39,395 km linii Kobierzyce - Piława Górna  położona na wysokości 304m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią PG, magazyn, wc, 2 nastawnie wykonawcze PG1 i PG2, wieża wodna, budynek poczekalni, budynki mieszkalne, schronisko dla drużyn, stajnię,  budynki gospodarcze, 3 perony, rampę boczno-czołową, 2 rampy boczne, plac ładunkowy z suwnicą towarową, skrajnik, wagę wagonową i wozową, żurawie wodne i kanał do obsługi parowozów.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 7 bocznych w tym 4 ładunkowe.
 
Piława Średnia  (Mittel Peilau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (24,65) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 285m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.
 
Piława Górna ZPKŁ  (...)
Bocznica szlakowa kopalni kruszywa uruchomiona ok. 2009 roku usytuowana na 199,630 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 320m npm.
Bocznica posiada: 3 tory zdawczo - odbiorcze, 1 ładunkowy, 1 wyciągowy i żeberko ochronne.
 
Piława Dolna  (Nieder Peilau, Pilawa Dolna)
Stacja 4 kl. oddana 01.11.1858 roku usytuowana na 206,174 (28,97) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 270m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn, wc, 2 nastawnie, 2 perony i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 ładunkowy.
Po 1954 roku zdegradowana do przystanku. W 2004 roku zamknięta a następnie zlikwidowana.
 
Dzierżoniów Śląski  (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 208,815 (31,60) km linii Katowice - Legnica, 5,89 km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i początkowa dla linii Ścinawki Średniej  położona na wysokości 260m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony, magazyn, wc, zabudowania gospodarcze, budynek mieszkalny, parowozownię z warsztatami wieżą wodną i obrotnicą, 2 nastawnie i 1 i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 6 odstawczych, 2 ładunkowe i kilka trakcyjnych.
Od strony Świdnicy usytuowany był Mały Dworzec odsługujący linię do Ścinawki Średniej.
Był tam budynek dworca z magazynem, peron, plac ładunkowy, 4-ro stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, waga wagonowa i 6 torów.
Mały Dworzec w 1977 roku zamknięty a w 2004 całkowicie zlikwidowany.
 
Dzierżoniów Dolny  (Reichenbach Niederstadt, Sowia Góra)
Przystanek oddany 24.11.155 roku usytuowany na 211,481 (34,27) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 251m npm.
Był tam mały budynek dworca i 2 perony. W 1993 roku zlikwidowany.
 
Mościsko Dzierżoniowskie  (Faulbrück, Omyśl)
Stacja 3 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 215,552 (38,33) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 245m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn z rampą boczno-czołową, wc, 2 nastawnie MD i MD1, budynek mieszkalny, gospodarczy, 2 perony, rampę boczną i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 odstawczy i 3 ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
 
Krzyżowa  (Kreisau, Krzyszów)
Stacja 4 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 219,952 (42,74) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 236m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, 2 perony, magazyn z rampą, budynek mieszkalny, gospodarczy, wc i plac ładunkowy.
Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze i 2 dodatkowe.  W latach 50-tych zdegradowana do przystanku.
 
Świdnica Kraszowice  (Jakobsdorf,Croischwizstadt, Kroischwitz, Kraszewice)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 01.10.1904 roku usytuowana na 223,708 (46,49) km linii Katowice - Legnica, 60,752 km linii Wrocław. - Jedlina Zdr.  położona na wysokości 238m npm.
Najpierw był tam przystanek Jakubowice. Podczas budowy linii z Wrocławia do Jedliny Zdr. przystanek przesunięto i rozbudowano do stacji.
Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony, magazyn, wc, 3 budynki mieszkalne, magazyn paliw, 2 nastawnie ŚK i ŚK1 (najpierw była 1 nastawnia obok budynku dworca),
 oraz plac ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze i 7 dodatkowych w tym 1 ładunkowy.
W latach 50-tych układ torowy nieco zmieniono a w latach 90-tych zaczęto likwidować i stację zdegradowano do Podg.
 
Świdnica Miasto  (Schweidnitz, Schweidnitz Oberstadt, Świdnica Główna)
Stacja 2 kl. oddana 21.07.1844 roku usytuowana na 226,796 (49,57) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 245m npm.
Od stacji biegnie łącznica do Świdnicy Kraszowice.
Pierwsza stacja posiadała: budynek dworca, peron, magazyn, wc i plac ładunkowy ze składem węgla. Wzdłuż placu węglowego biegły 2 tory oraz trzeci krótki do magazyny. Czwarty ślepo zakończony tor manewrowy dochodził do placu dla dorożek.  Pierwszy dworzec w Świdnicy miał tory bocznicowe o długości 442 metry, 4 rozjazdy, 2 budki dla zwrotniczych, obrotnicę i halę wagonową o pojemności 6 wagonów.
Na stacji byli zatrudnieni: inspektor - dzisiejszy zawiadowca (400), kasjer biletowy (250), ekspedient bagażowo-towarowy (240), Bodenmeister (144), portier (120),
 wagonowy (120), pakowacz (120), 4 zwrotniczych (po 120), 4 przetokowych (po108). Liczby w nawiasach to roczne zarobki w talarach. Mundury przysługiwały inspektorowi, portierowi i zwrotniczym. Ponadto inspektor posiadał mieszkanie służbowe.
W 1956 roku w czasie dalszej budowy linii stację przeniesiono w nowe miejsce znacznie ją rozbudowując.
Po rozbudowie stacja posiadała: budynek dworca, duży magazyn towarowy z placem ładunkowym i wagą wagonową, 2 perony częściowo zadaszone z przejściem podziemnym,
2 nastawnie SM i SM1, Rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy z grupą torów ładunkowych.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 5 postojowych, 5 odstawczych i 7 ładunkowych.
 
Ciepłownia Zawiszów  (...)
Bocznica szlakowa ciepłowni Zawiszów  usytuowana na 228,652 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 235m npm.
 
Electrolux Świdnica  (...)
Bocznica szlakowa zakładów Elektrolux Polska  usytuowana na 229,7 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 230m npm.

Bolesławice Świdnickie  (Bunzelwitz)

Przystanek a zarazem posterunek odstępowy oddany 21,07.1844 roku usytuowany na 232,216 (55,00) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 220m npm.
Był tam mały budynek dworca, 2 perony oraz semafory.
 
Jaworzyna Śląska  (Königszelt, Jawornik Świdnicki)
Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 48,135 km linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec i 236,765 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 231 m npm.
Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Od roku 1844 po wybudowaniu linii do Świdnicy stała się stacją węzłową.
Stacja posiada 3 perony, dawny budynek dworca na peronie 2, nowy budynek dworca, 2 wierze wodne, 2 parowozownie wachlarzowe( ta naprzeciwko peronów jest z wcześniejszego okresu kiedy parowozy były trochę mniejsze a w tej od strony Wrocławia jest Muzeum Techniki i Przemysłu), wagonownię (obecnie warsztaty wagonów towarowych), magazyn towarowy, 5 nastawni (JŚ, JŚ1, JŚ2, JŚ3, JŚ4), 2 place ładunkowe, rampę boczno-czołową, wagę wagonową, wagę wozową, grupa torów towarowych, 2 grupy torów rozrządowych, grupę torów wagonowni (obecnie Warsztaty Naprawcze Wagonów Eanos), grupę torów postojowych składów osobowych i punkt obsługi elektrowozów. W Jaworzynie niema czynnej lokomotywowni ale na co dzień stacjonuje tam rotacyjnie 4-6 loków ST43 i SM42 z Wałbrzycha w celu zabezpieczenia prac manewrowych oraz obsługi pociągów zbiorczych do Świdnicy, Kątów Wrocławskich, i składów z kamieniem w Strzegomiu i Rogoźnicy.
Od stacji odchodziło kilka bocznic. Do cukrowni w Pastuchowie, do zakładów gorzelnianych, do magazynów GS-u, do podstacji trafo.
 
Stanowice  (Stanowitz, Standorf)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 242,095 (64,83) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 224m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem i nastawnią dysponującą, 2 perony, budynek mieszkalny, wc, plac ładunkowy, nastawnię wykonawczą, posterunek przejazdowy, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy z wagą wozową.
Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy i 1 krótki pod magazyn który to po 1950 roku wycięto.
 W latach 90-tych tory dodatkowe częściowo wycięto i stację zdegradowano do przystanku.
 
Strzegom Międzyrzecze  (...)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 245,801 km linii  Katowice - Legnica i początkowy łącznicy do st. Strzegom  położony na wysokości 213m npm.
Zlikwidowany ok. 2000 roku.
 
Strzegom  (Striegau)
Stacja 1 klasy oddana do użytku 16.12.1856 roku. Usytuowana na 247,227 km linii Katowice - Legnica oraz 36,283 km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 222 m. npm.  Stacja posiada budynek dworca, magazyn towarowy, parowozownię, 2 wierze wodne, 2 nastawnie St i St1, zabudowania gospodarcze, 3 perony ( 1 przy budynku dworca jedno krawędziowy, 2 dwu krawędziowy zadaszony z przejściem podziemnym i nieduży peron obok budynku dworca przy torze z Bolkowa), rampę boczno-czołową, rampę czołową, 2 place ładunkowe i wagę wagonową.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze , 2 główne dodatkowe i około 20-tu bocznych w tym ładunkowe. W latach 80-tuch część torów bocznych zlikwidowano. Zlikwidowano także parowozownię (do niedawna cięto tam loki na złom).
Od stacji odchodzi bocznica do młyna, bocznica da składu opału, bocznica do dawnej słodowni) i bocznica do zakładów mas bitumicznych.
 
Graniczna  (Ober Streit)
Ładownia kruszywa usytuowana na 249,83 (72,21) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 211m npm.
Były tam 2 tory zdawczo - odbiorcze i 1 ładunkowy. Po 1945 roku zmieniono układ torowy na 3 tory połączone ze stacją Rogoźnica.
 
Graniczna Górna  (Kohlhöhe)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (73,57) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 210m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.
 
Goczałków  (Gutschdorf,  Dutschdorf)
Bocznica szlakowa cukrowni w Goczałkowie usytuowana na 251.96 (74,40) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 210m npm.
W czasie wojny cukrownię zniszczono a później całkowicie zlikwidowano. W miejscu cukrowni obecnie są zakłady infrastruktury kolejowej (robią podkłady betonowe i inne elementy). Obok przejazdu drogowego otwarto przystanek. jest tam peron i wiata.
Rogoźnica  (Groß Rosen, Rogozienko)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 253,624 (76,37) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 208m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem i nastawnią dysponującą Rg i rampą, 2 perony, nastawnię wykonawczą Rg1, budynek mieszkalny i gospodarczy, oraz duży plac składowo - ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 ładunkowe. Od stacji odchodzą bocznice do: zakładów infrastruktury kolejowej, ładowni kamienia w Gross Rosen, obiektu radzieckiej JW w Goczałkowie Górnym i ładowni kruszywa w Granicznej. Stacja posiada sygnalizację kształtową.
 
Niedaszów  (Herzogswaldau)
Posterunek odstępowy usytuowany na --- (80,42) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 201m npm.
Zlikwidowany po 1945 roku.
 
Jawor  (Jauer)
Stacja  2 klasy oddana do użytku 16.12.1856 roku.  Stacja usytuowana na 262,333 km linii Katowice – Legnica, 30,365 km linii Malczyce – Jawor i początkowa dla linii Jawor – Roztoka. Położona na wysokości 195 m. Skrót nastawni – Jw.”
Od 15.10.1896 roku po wybudowaniu linii do Roztoki  stała się stacją węzłową.
W 1902 roku po otwarciu linii do Malczyc stacja Jawor była stacją węzłową o czterech kierunkach linii.
Stacja posiada 2 perony, duży budynek dworca, duży osobny budynek magazynowy, 2 place ładunkowe z rampom boczno-czołową, wagę wagonową i wozową,  skrajnik, 2 nastawnie Jw i Jw1, wieżę wodną oraz składy węgla. Była też parowozownia. Ze stacji odchodziła bocznica do zakładów chemicznych (po 50 roku „Pollena”i
zakładów  metalowych.  Po wybudowaniu Zakładów Kuzienniczych wybudowano do nich także  bocznicę.
 
Stary Jawor  (Alt Jauer, Jawor Stary)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 266,040 (88,76) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 190m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, budynek mieszkalny i 2 perony.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2 boczne dodatkowe. Od stacji odchodziła bocznica do cukrowni.
W latach 90-tych stację zdegradowano do przystanku z bocznicą.
 
Brachów  (Brechelshof, Brechlewice)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 268,308 (91,05) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 183m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem i rampą, budynek mieszkalny, wc, 2 peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2 boczne. W czasie budowy zalewu Słup była dom bocznica w kierunku zapory.
Po wybudowaniu zalewu tory dodatkowe i budynki zlikwidowano a stację zdegradowano do przystanku dla wędkarzy i wczasowiczów przyjeżdżających nad wodę.
 
Przybyłowice  (Triebelwitz, Trzeblowice)
Stacja 4 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 271,731 (94,47) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 164m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem, budynek mieszkalny i gospodarczy, wc, 2 peron, rampę boczno-czołową  i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 1 ładunkowy.
W latach 80-tych tory dodatkowe zlikwidowano a stację zdegradowano do przystanku.
 
Nowa Wieś Legnicka  (Neuhof, Nowa Wieś Lignicka)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 277,462 (100,40) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 124m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią, magazyn, 2 peron  i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy. Od stacji odchodzi bocznica z torami zdawczo-odbiorczymi w kierunku zakładów i lotniska.
Po 1945 roku kiedy to zlikwidowano jeden s torów szlakowych była tam mijanka.
 
Legnica Piekary  (...)
Przystanek wybudowany w latach 80-tych wraz z powstaniem osiedla usytuowany na 280,494 km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 120m npm.
Jest tam peron i wiata.
 
Legnica Wsch.  (...)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 281,214 (104,40) km linii Katowice - Legnica i 2,165 km linii Wielkie Piekary - Miłkowice położony na wysokości 118m npm.
Budynek nastawni ma skrót LW
 
Legnica  (Liegnitz, Lignica)
Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 283,905 km linii Katowice – Legnica, 65,113 (295,25) km linii Wrocław – Guben oraz początkowa linii Legnica – Rudna Gwizdanów i Legnica - Pobiedna  oddana 19.10.1844 roku położony na wysokości 115 m npm. 
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyny ekspedycji, magazyny towarowe i place ładunkowe, halę z 5 peronami dla pasażerów i 1 pocztowym połączonych przejściami podziemnymi, lokomotywownię, wieże wodną, 5 nastawni o skrótach Lg do Lg4,  oraz liczne budynki pomocnicze. Układ torowy to 9 torów przy peronach, grupa torów odstawczych za 4-tym peronem, grupa 10 torów postojowych za lokomotywownią, grupa 6-ciu torów towarowych, grupa 16-tu torów rozrządowych wraz z górką rozrządową, grupa torów przy magazynach i placach ładunkowych. Stacja obsługuje 3 bocznice ( do magazynów PZZ przy linii do Jerzmanic, bocznicę PEC-u, i bocznicę ŻBK przy wylocie na Wrocław).