D29 - 132 Linia (Bytom) Brzeg - Wrocław Gł.
Pierwsza linia kolejowa "Kolei Górnośląskiej" wybudowana na Dolnym Śląsku. Wybudowana w celu połączenia Wrocławia z Górnym Śląskiem. Było kilka projektów przebiegu linii. Ostatecznie wybrano trasę wiodącą lewym brzegiem Odry przez Oławę, Brzeg, Lewin Brzeski, Opole, Gogolin, Koźle, Gliwice, Świętochłowice do Mysłowic. Długość całej linii wynosiła 200 km. Od Koźla miało biec odgałęzienie przez Racibórz do granicy austriackiej (Chałupki/Bohunin), a z Brzegu odgałęzienie przez Grodków do Nysy. Linia zaczynała się we Wrocławiu na Dworcu Kolei Górnośląskiej. Już w trakcie budowy linii uzyskano dodatkową koncesję na przedłużenie jej do Słupiej gdzie na moście na Przemszy była granica austriacka. W latach 1853-56 linię przebudowano na magistralę dwu-torową. Po 1945 roku po przejęciu linii kolejowych przez PKP utworzono linię 132. W jej skład wszedł odcinek Kolei Górnośląskiej Wrocław - Opole oraz linii biegnącej z Opola przez Strzelce Opolskie, Toczek, Pyskowice do Bytomia.
     Daty otwarcia linii lub odcinków Brzeg - Oława 03.08.1842, Oława - Wr. Brochów Osob. 22.05.1842,  Wr. Brochów Osob. - Wrocław Gł. 1856, Bytom-Zabrze Biskupice 27.10.1872,  Opole-Strzelce Opolskie 01.10.1878, Strzelce Opolskie-Toczek 15.05.1879, Toczek-Pyskowice 15.08.1879, Pyskowice-Zabrze Biskupice 15.05.1880.
     Zmiana ilości torów  Pyskowice - Wrocław - 2, Pyskowice-Zabrze Biskupice-1
     Elektryfikacja Elektryfikacja: Pyskowice - Wr. Brochów Osob. 03.10.1960, Wr. Brochów Osob. - Wrocław Gł. 15.12.1960
Likwidacja trakcji na odcinku Pyskowice-Zabrze Biskupice 01.11.2001
     Ruch osobowy Czynny,  na odcinku Pyskowice-Zabrze Biskupice wstrzymany 01.06.1996r.
     Ruch towarowy Czynny
     Zamknięcie lub likwidacja Odcinek Pyskowice-Zabrze Mikulczyce rozebrano 01.06.2004r.
Plan linii Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Brzeg Brieg 41,45 139,447 146 Bg St 1 03.08.1842     1976 2010  
Brzezina Briesen 37,02 134,860 145   Pe   03.08.1842 L -ok. 1945          
Lipki Linden, Lipick 32,83 148,076 140   St/Po 4 03.08.1842     1954 2010  
Ścinawa Deutsch Steine 29,88 157,02 138   Pe   03.08.1842 L -ok.1945          
Oława Ohlau 26,39 154,513 134 St 2 22.05.1842     1980 2009  
Stanowice Eisfeld 22,82 158,083 131   Pe   22.05.1842 L -ok. 1945          
Lizawice Leisewitz, Licajce 19,04 161,866 126   St/Po 3 22.05.1842     1978 2009  
Zębice Wrocł. Sambowitz, Seydlitzaue, Siedleczko, Zębice 13,66 167,205 123   St/Po,pe 3 22.05.1842       2009  
Święta Katarzyna Kattern, Katarzynin 9,93 170,974 122 ŚK St 3 22.05.1842     1970 2009  
Wr. Brochów Osob. Brockau, Broków, Brochów 5,89 175,726 122   St/Po 3 22.05.1842       2010  
Wrocław Gł. Breslau Hbf. 0,00 181,041 123 WG St 1 29.10.1856     1984   *1
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa  (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)

*1 Pierwszym dworcem Koleii Górnośląskiej był dworzec specjalnie wybudowany dla tej linii tz."Dworzec Koleii Górnośląskiej" wybudowany w 1842 roku a zlikwidowany w roku  1869, położony obok budynku poczty wykorzystywany później jako przechodnia kolejowa.

Brzeg  (Brieg)
Stacja węzłowa 1 kl. usytuowana na 139.447 (41,45) km linii Bytom-Wrocław i końcowa 47,404 km linii Nysa-Brzeg i początkowa linii Brzeg-Łagiewniki Dzierżoniowskie położona  na wysokości 146 m npm.
Stacja posiada: Budynek dworca, magazyny, 3 nastawnie Bg, Bg1, Bg2, 2 perony zadaszone z przejściem podziemnym, lokomotywownię, 2 wieże wodne, rampę boczno-czołową i
3 place ładunkowe.
Układ torowy to: 4 tory główne, 4 główne dodatkowe, około 28 torów bocznych i kilka trakcyjnych. W latach 2012-13 stację wraz z linią zmodernizowano co spowodowało nieco zmianę układu torowego.
 
Brzezina (Briesen)
Posterunek odstępowy usytuowany na 134,8 (37,02) km linii Bytom-Wrocław położony  na wysokości 145 m npm.
Zlikwidowany w latach 40-tych.
 
Lipki  (Linden)
Stacja 4 kl. usytuowana na 148,076 (32,83) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 141 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią dyspon., nastawnię wykon., WC, 2 perony.
Układ torowy to: 2 tory główne i 2 boczne. Od stacji odchodziła bocznica do podstacji transformatorowej.
Około 2003 roku stację zdegradowano do przystanku a tory boczne wycięto.
 
Ścinawa (Deutsch Steine)
Posterunek odstępowy usytuowany na 157,02 (29,88) km linii Bytom-Wrocław położony  na wysokości 138 m npm.
Zlikwidowany w latach 40-tych.
 
Oława  (Ohlau)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 154,513 (26,39) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 134 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn, 2 nastawnie Oł i Oł1, 2 perony zadaszone z przejściem podziemnym, rampę boczno-czołową, rampę boczną i 2 place ładunkowe.
Stacja posiadała Mały Dworzec na którym zaczynała się linia Oława-Boreczek. Był tam budynek Małego Dworca, peron zadaszony i około 6 torów.
Od stacji odchodzą bocznice do: składnicy złomu, ZNTK , składu opału i zakładów Elektroluxu.
Układ torowy to: 2 tory główne, 3 później 2 główne dodatkowe i około 20 bocznych.
 Podczas ostatniej modernizacji stacji zlikwidowano obie nastawnie.
 
Stanowice  (Eisfeld)
Posterunek odstępowy usytuowany na 158,08 (22,82) km linii Bytom-Wrocław położony  na wysokości 131 m npm.
Zlikwidowany w latach 40-tych.
 
Lizawice  (Leisewitz)
Stacja 3 kl. usytuowana na 161,866 (19,04) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 126 m npm.
Stacja posiadała: Budynek dworca, WC, poczekalnię na peronie drugim, 2 perony, 2 nastawnie, rampę boczną i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne, 1 główny dodatkowy i 3 boczne.
Od stacji odchodziły 2 bocznice. Jedna na lotnisko polowe w Stanowicach zlikwidowana w latach 70-tych,
 i druga do majątku - zlikwidowana w latach 20-tych.
W latach 2006-8 podczas modernizacji stacji zlikwidowano tory dodatkowe i nastawnie a stacje zdegradowano do przystanku.
 
Zębice Wrocł.  (Seydlitzaue)
Dawniej stacja 3 kl. później przystanek i posterunek odstępowy (obecnie przystanek) usytuowany na 167,205 (13,66) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 123 m npm.
Stacja posiadała: przy torze w kierunku Wrocławia był murowany budynek dróżnika który pełnił rolę nastawni rozebrany w latach 80-tych,  po drugiej stronie torów budynek poczekalni i kasy oraz WC.
Układ torowy to: 2 tory główne i 2 boczne.
 
Święta Katarzyna  (Kattern)
Stacja 3 kl. usytuowana na 170,974 (9,93) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 122 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem, 2 nastawnie SK i SK1, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 2 boczne w tym ładunkowy.
 Podczas modernizacji stacji tory dodatkowe wycięto , przebudowano perony oraz zlikwidowano nastawnię SK1.
Od stacji odchodzi linia towarowa do stacji towarowej Wrocław Brochów.
 
Wr. Brochów Osob.  (Brockau)
Stacja, obecnie przystanek przy stacji towarowej Wrocław Brochów usytuowany na175,726 (5,89) km linii Bytom-Wrocław położony na wysokości 122 m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, WC i 2 perony zadaszone.
 
Wrocław Gł.  (Breslau Hbf.)
Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska (Prowincji Śląskiej) wybudowany w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii Bytom - Wrocław
oraz początkowy dla linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław - Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m npm.
 Początkowo zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904  przenosząc perony na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady. Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz drugim  bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową, przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego przeniesiono kasy biletowe. Odbudowa ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,  na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2 nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5 peronów usytuowanych pod dachem  hali peronowej, 6 grup torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do załadunku poczty.